Weggegooid geld, deel 3

verdampende tegoeden, overbodige kosten
en onveilige data opslag

De corona pandemie en de maatregelen geven veel ellende. Maar gelukkig is vaccinatie mogelijk. In Nederland niet verplicht en wel gratis.

Ik kreeg een uitnodiging en haalde mijn eerste corona vaccinatie. Van de bijwerkingen had ik behoorlijk veel last. Des te meer omdat tegelijkertijd een aantal vervelende dingen mijn aandacht vroegen. Maar dat beschreef ik al eerder.

Vaccinatieboekje

Bij de eerste corona vaccinatie kreeg ik een keurige uitdraai van de vaccinatiegegevens. Dat vond ik goed genoeg. Aan een app die geïnstalleerd zou kunnen worden na volledige vaccinatie had ik niet veel behoefte. Ik heb geen smartphone en geen reisplannen, dus het boeide me niet zo.

De tweede prik heb ik ook gehaald maar daarbij werd geen uitdraai en helemaal geen informatie meer gegeven. Ook niet aan mensen die op de zelfde dag hun eerste prik haalden, terwijl het echt belangrijk is om te weten waarmee je geïnjecteerd bent. Er kon een stempeltje en een sticker gezet in een geel vaccinatieboekje, voor wie dat bij zich zou hebben. Voor mijzelf heb ik nog nooit een vaccinatieboekje gehad, maar volgens de stempelaar kon ik dat via internet bestellen.
Dat deed ik.
Het vaccinatieboekje: Internationaal bewijs van inenting € 7,19 incl BTW € 8,70
Ik ontving een geel boekje waar helemaal niets in was ingevuld. Hier heb ik niets aan.
Waardeloos papier gekocht. €8,70 verspild.

Ik lees dat een vaccinatiebewijs in de CoronaCheck-app kan worden geladen. Die zou dan zelf geprint kunnen worden. Eerst moet een nieuwe versie van die app geïnstalleerd. De app is van Provider Rijksoverheid, Grootte 23,1 MB, Categorie Gezondheid en fitness corona app. Wie de app al had moet nu een update halen. Die nieuwe app vereist een smartphone die aan de volgende eisen voldoet: Compatibiliteit iPhone Vereist iOS 11.0 of nieuwer. iPod touch Vereist iOS 11.0 of nieuwer. Die heb ik niet en ik ga er ook geen kopen.
Ik verspil geen honderden euro´s voor een vaccinatiebewijs.

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ?

Eenvoudig een vaccinatie bewijsje uitprinten en meegeven was te efficiënt voor de Nederlandse overheid. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Andere vaccinaties kunnen bijgeschreven in een vaccinatieboekje. Zo doet de dierenarts het ook voor de kat. Na elke prik komt een stempeltje van de dierenarts en een sticker met merk en batchnummer van het vaccin in het boekje dat je er gratis bij krijgt. Heel simpel en goedkoop. Waarom niet voor mensen die dit vaccin laten spuiten?

Speciaal voor deze prik wordt iedere Nederlander geacht een app op de mobiel te installeren, daarmee een QR-code te laden, zodat iedereen met een mobiel gaat rondlopen om te bewijzen dat er gevaccineerd is en om overal toegang te krijgen. Wat er precies aan gegevens zijn verwerkt in die code weet ik niet, maar de gebruiker kan daar zelf niet aan zien welk vaccin is gegeven.

Dat is de app waar de koffiedames van WNL het over hebben:

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Ik weet niet wat die app uiteindelijk gekost heeft, maar dat soort overheidsopdrachten wordt niet goedkoop uitgevoerd. Juni vorig jaar werd nog gesteld dat het minder dan 5 miljoen ging kosten. Eind 2020 meldde De Volkskrant kosten van 20 miljoen euro en nog eens 2,5 tot 3,5 miljoen euro per maand voor de server en helpdesk. De update die dit jaar geïnstalleerd moet worden is nog niet bij die kosten inbegrepen. Tel daarbij al die dure telefoontjes en abonnementen op, die Nederlanders zelf moeten betalen. Je komt dan aan een behoorlijk bedrag aan overbodige kosten. Weggegooid geld, terwijl het ontwerp van de gele boekjes al bestaat en internationaal als vaccinatiebewijs erkend wordt.

Overbodige kosten: Minstens 20 miljoen.

Morgen verder met deel 4: https://vlierbloesem.wordpress.com/2021/06/29/weggegooid-geld-deel-4/

Auteur: Vlierbloesem

Vlierbloesem is een pseudoniem, gekozen omdat de vlier bloeide op de dag dat ik het blog account opende. Als die naam door de overheid is gekoppeld aan het identiteitsnummer van een Nederlandse burger, dan is dat iemand anders.

11 gedachten over “Weggegooid geld, deel 3”

  1. Je kunt het gele boekje ook achteraf nog laten invullen. Aan de hand van je bsn kunnen ze de gegevens opvragen. Bij onze ggd staat hiervoor een speciale tent. Je hoeft dus niet naar binnen. Het gele boekje is ook te gebruiken voor evt. andere vaccinaties.

    Geliked door 1 persoon

    1. Waar ik de vaccinaties kreeg vragen ze dat niet op, maar ik heb de GGD geschreven en via een omweg kom ik er wel. De bijwerkingen melding kon ook met BSN als het vaccin en batchnummer niet bekend is. Maar zelfs dan blijken ze dat niet altijd te kunnen achterhalen.

      Like

  2. Ik heb zaterdag avond de app op mijn telefoon gezet en daarin trof ik, na inloggen met digid, de gegevens aan van de prikken. Incl. batchnummer etc. Daarna kon ik een QR code maken en die staat er nu dus in.
    ik heb geen nieuwe smartphone en ook geen dure. Een geel boekje heb ik niet.

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik heb helemaal geen smartphone. Voor die QR code zou ik er één moeten kopen.
      Zoals ik al meldde, ik was tevreden met de gegevens uitdraai die ik de eerste keer direct mee kreeg. Éen handeling van 2 seconden en ik had alle gegevens die ik nodig had. Er werd nog bij gezegd: “Goed bewaren, die gegevens zijn belangrijk.” Informatie over doorgeven van bijwerkingen werd er nog bij gegeven. Gewoon op papier. Zo simpel. Zo goedkoop. Zo efficiënt.
      Zo kon het bij de eerste prik. Waarom die tweede keer niet?

      Like

  3. Je bent verbaasd dat het gele boekje niet is ingevuld? Je vult zélf je gegevens in en laat de mensen van GGD ‘m afstempelen en invullen voor je covid-vaccinatie. Mocht je ergens anders nog bewijs hebben van overige vaccinaties, kun je die er ook in meenemen. Het is weer negativiteit alom.

    Like

    1. “Bij de eerste corona vaccinatie kreeg ik een keurige uitdraai van de vaccinatiegegevens. Dat vond ik goed genoeg. Aan een app die geïnstalleerd zou kunnen worden na volledige vaccinatie had ik niet veel behoefte. Ik heb geen smartphone en geen reisplannen, dus het boeide me niet zo.

      De tweede prik heb ik ook gehaald maar daarbij werd geen uitdraai en helemaal geen informatie meer gegeven. Ook niet aan mensen die op de zelfde dag hun eerste prik haalden, terwijl het echt belangrijk is om te weten waarmee je geïnjecteerd bent.”

      Bij de tweede prik had ik de zelfde informatie verstrekking verwacht.
      Aan een ingevuld geel boekje had ik geen behoefte, totdat me dit op de priklocatie werd voorgesteld als enige mogelijkheid om de informatie te verkrijgen met welk merk en batchnummer ik was gevaccineerd. Daardoor voelde ik me gedwongen het boekje te bestellen, maar dat was achteraf zinloos.

      Verbaasd was ik eigenlijk niet over het lege boekje. Wel over het feit dat die dag niemand informatie kreeg over de stof die was ingespoten.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s