Weggegooid geld, deel 4

verdampende tegoeden, overbodige kosten
en onveilige data opslag

De Nederlandse overheid houdt dus geen rekening met wie geen mobiel heeft of een oud toestel gebruikt? Iedereen die voortaan ergens toegang wil krijgen moet met een redelijk nieuwe dure smartphone rondlopen?

Ik stuurde een email naar de CoronaCheck Helpdesk. Er was al snel antwoord:

“ Vanaf vanmiddag (24 juni) wordt het mogelijk je vaccinatiegegevens op te halen via de CoronaCheck-app of via http://www.coronacheck.nl/print voor een papieren versie. De site wordt vanmiddag geüpdatet om dat mogelijk te maken. Probeer het later vandaag dus nog eens. ”

Op dat adres blijkt dat ik moet inloggen via DigiD. Tot nu toe gebruikte ik DigiD op mijn gewone thuiscomputer. Maar nu blijken mijn inlog gegevens niet meer te werken. Naam en wachtwoord voldoen niet meer. Voortaan moet ik naast een wachtwoord nog een extra apparaat hebben voor toegang tot mijn gegevens.

Ik kan kiezen:
Inloggen met een identiteitskaart (afgegeven vanaf 13 maart 2021) met een persoonlijke pincode. Om in te kunnen loggen moet de inlogfunctie van de identiteitskaart geactiveerd zijn. Wat heb ik nodig?

Identiteitskaart (afgiftedatum vanaf 13 maart 2021)Pincode van uw identiteitskaartDigiD app (geactiveerd)

Een mobiel apparaat:

Android apparaat met NFC-lezer (Android-versie 7.0 of hoger)iPhone, model 7 of hoger (iOS-versie 13.2)

Ik heb dat allemaal niet. Krijg dus geen gegevens te zien.

“U kunt uw identiteitskaart ook scannen via een NFC-kaartlezer die verbonden is met uw computer. Dan moet u de DigiD app installeren op uw computer. De DigiD app voor op de computer is beschikbaar voor Windows 10 en MacOS Catalina (vanaf versie 10.15).”

Zo´n kaartlezer heb ik niet en ook geen nieuwe identiteitskaart. Ik heb gewoon een paspoort. Er is een link voor meer informatie. Als ik erop klik krijg ik:
“Er is een interne fout opgetreden. Helaas, er is iets misgegaan. De server heeft een interne fout.”

Terug naar het begin. De inlogpagina van DigiD. Door terugklikken kom ik op een pagina waar ik ineens weer ouderwets kan inloggen met naam en paswoord. Het probleem lijkt opgelost. Maar als ik dat doe blijkt toch weer extra apparatuur nodig:

Sms-controle: Niet actief
DigiD app: Niet actief
Inloggen met identiteitskaart:
De status van uw identiteitskaart kon niet worden opgehaald. Neem contact op met de DigiD helpdesk [opent in een nieuw venster].

Ik zou SMS bevestiging kunnen activeren, want ik heb nog steeds dat mobieltje dat voor inloggen bij de bank niet meer nodig is. Dat kan SMS sturen en ontvangen. Als ik het pak wil het toestel eerst opgeladen, dus dat doe ik. Vervolgens bel ik met de andere mobiel dat toestel, om zeker te zijn welk nummer het is. Maar dan komt de volgende melding:
“Dit nummer is niet in gebruik.”

=?=)/&%§%&()=)(#+*°”

In mijn notities lees ik dat er nog ruim 30 euro beltegoed op staat. Kennelijk moet ik mijn bel overschot weer vergroten om het toestel te kunnen blijven gebruiken. Vreemd, want ik had al opgewaardeerd. Ik log in bij de bank met dat apparaatje dat voor de bank nodig is om in te loggen. De betaling was met de creditcard gedaan. Maar die creditcard gegevens zijn nog steeds niet zichtbaar. “Probeert u het later nog eens”

Via de computer en mijn vaste internet verbinding ga ik dan toch maar weer naar AldiTalk voor opwaarderen. Na alles ingevuld te hebben krijg ik te zien:
“Uw account is opgeschort of geblokkeerd.”

Dan maar een email naar de helpdesk van AldiTalk:
Alditalk@continuumgbl.mypurecloud.de
Vermeld ook uw 06 nummer en simkaartnummer bij uw vraag.
Postadres Medion mobile Postbus 13500 9700EG Groningen

Gelukkig kan ik pin en puck code in mijn notities terugvinden. Een email met alle gegevens wordt al snel beantwoord:

“Ik heb ter verificatie het juiste simkaartnummer of puk code nodig.
Dit simkaartnummer en de puk code horen niet bij dit 06-nummer.
U kunt ook achterop uw simkaart het juiste simkaartnummer vinden.
Ook kunt u bij uw smsjes kijken, wij hebben u namelijk meerdere keren ge-sms’t.”

Kijkend naar de laatste SMS-jes zie ik berichten die mijn computer niet laat intikken. Ongeveer: ” =?=)/&%§%&()=)(#+*°”
Is het vreemd dat ik dat niet als serieuze berichten heb herkend?

Het simkaartje is niet mijn eerste kaartje voor dit telefoonnummer. Het werd een keer vervangen door een kleiner model dat moest passen in mijn tablet. Daarbij was het me niet opgevallen dat dit kaartje ook een nieuw nummer kreeg. Met het nieuwe kaartje in mijn tablet probeerde ik destijds te bellen, maar de tablet bleek helemaal geen belfuncties te hebben, zodat ik het weer terug stak in het telefoontje. Nu moest het kaartje uit de telefoon om het nieuwe puk nummer door te geven. Ik stuurde ze dat toe per email.
Daarop volgde deze reactie van AldiTalk:

Geachte heer/mevrouw,
Dank u wel voor de gegevens.
Uit onze gegevens blijkt dat uw mobiel nummer al definitief is beëindigd nadat niet tijdig is opgewaardeerd.
Helaas is het daarom niet meer mogelijk om uw nummer te her-activeren.
Uw beltegoed is ook komen te vervallen.
Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd,
Klantenservice AldiTalk Mobiel ”

Nee, dat vind ik helemaal niet voldoende. Ik heb betaald voor beltegoed dat nog niet is opgebruikt. En dat laat ik weten. Het antwoord verrast me niet:

“Geachte heer/mevrouw,
Helaas heeft u niet binnen een jaar opgewaardeerd en nadat het halfzijdig is geblokkeerd is uw beltegoed definitief komen te vervallen.
Volgens de algemene voorwaarden hoort binnen 12 maanden op te waarderen, dat is helaas niet gebeurd.
Nu is het niet meer mogelijk om uw nummer te activeren.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice AldiTalk Mobiel”

Mijn betalingen zijn gedaan met geldige overboekingen en dat geld blijft op hun banktegoed altijd te gebruiken. Ik betaalde met digitaal geld, waarvan de geldigheid niet is vervallen. Waarom vervalt het gekochte tegoed op mijn telefoon dan wel?

“Geachte heer/mevrouw,
Omdat uw mobiele aansluiting definitief is beëindigd is daarmee ook het beltegoed komen te vervallen.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice AldiTalk Mobiel”

Ik wil mijn betalingen terug, want ze hebben er niets voor geleverd. Stort het beltegoed maar terug op mijn rekening.

Dan sturen ze de gebruiksvoorwaarden. Die zijn nogal éénzijdig, zoals gebruikelijk is in de verhouding tussen grote leverancier en individuele klant. Grote bedrijven zijn in het Nederlands recht altijd in het voordeel. De klant heeft geen bescherming.
Nummer weg en €32,91 tegoed weg.

Maar ik had toch niet zo lang geleden nog betaald voor die laatste opwaardering?

morgen verder, deel 5 https://vlierbloesem.wordpress.com/2021/06/30/weggegooid-geld-deel-5/

Auteur: Vlierbloesem

Vlierbloesem is een pseudoniem, gekozen omdat de vlier bloeide op de dag dat ik het blog account opende. Als die naam door de overheid is gekoppeld aan het identiteitsnummer van een Nederlandse burger, dan is dat iemand anders.

5 gedachten over “Weggegooid geld, deel 4”

  1. Ook in België kennen we dit soort gedoe. Zelf heb ik geen smartphone, en blijkbaar vinden sommige overheden het normaal dat je als burger dan minder toegang hebt tot bepaalde zaken.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s