Weggegooid geld, deel 8

verdampende tegoeden, overbodige kosten
en onveilige data opslag

Deze overheidsvideo laat zien hoe de vaccinatie afspraak, uitvoering en bevestiging zou moeten. Helaas blijkt de praktijk anders te zijn.

Video van de Nederlandse overheid: Zo zou het eigenlijk moeten.

In plaats van de goedkope snelle en efficiënte oplossing om direct na vaccinatie een uitdraai van de vaccinatiegegevens te verstrekken, koos het vaccinatie station er bij mijn tweede prik voor om helemaal geen informatie te geven.

Die dag kreeg ik te horen dat kopen van het gele vaccinatieboekje de enige mogelijkheid zou zijn om aan gegevens te komen over wat in de arm was gespoten. Het boekje kon ik bestellen, maar gegevens leverde dat niet op. Ik schreef en belde met de GGD en de gezondheidsraad. Uiteindelijk kreeg ik de uitdraai met vaccinatiegegevens per post toegestuurd.

Met die uitdraai en een legitimatie kon ik naar het vaccinatiestation om het gele boekje in te laten vullen.
Lees ook: Vaccinatie informatie 12 juni 2021
en Stagnering vaccinatiemeldingen 22 juni 2021

Dat gele boekje wordt internationaal gebruikt als vaccinatiebewijs, maar is in Nederland niet rechtsgeldig voor de corona vaccinaties. Ook de uitdraai van vaccinatiegegevens van de GGD heeft in Nederland geen rechtsgeldigheid. Hier wordt alleen de QR code erkend, die via DigiD te downloaden is. Bij DigiD kan alleen ingelogd met extra apparatuur, zoals een smartphone, een nieuwe identificatiekaart met CFR chip en een CFR lezer gekoppeld aan een computer, of een mobieltje met SMS ontvangst mogelijkheid.

Door een hack van klantgegevens bij KPN en de veiligheidmaatregelen van de creditcard maatschappij ben ik mijn beltegoed en nummer bij AldiTalk kwijt. Hoe bij KPN/Alditalk de beveiliging van klantgegevens inmiddels geregeld is weet ik niet, maar mijn tegoed krijg ik niet terug. Ik ben geen klant meer bij Alditalk voor dat mobieltje.

Vele lezers gaven me steun in hun reactie. Guy meldde dat ook Belgische burgers zonder smartphone worden uitgesloten van een deel van de overheidsinformatie. Voorbijganger en Schrijver verweten me negatief te zijn. Marijke en Maria Steutel reageerden met handige informatie. Daarmee ben ik en de lezer geholpen.

Ik heb nu het plan voor een chipje van Sim-Only in mijn thuismobieltje laten vallen. Een minimum aan beltegoed is voldoende om het voortaan weer te gebruiken voor SMS identificatie, maar het gaat bij dat bedrijf niet om prepaid beltegoed, maar een abonnement. Het goedkoopste is daar €6,50 per maand. Dat is aanzienlijk duurder dan €10,- per jaar voor een prepaid kaartje.

Dat toestel gebruik ik vrijwel uitsluitend voor SMS identificatie. Voorlopig vond ik een goedkope prepaid aanbieder, met een acceptabel aanbod dat ik kan gebruiken tot de volgende hack. Daar wordt ook een korting geboden voor één van de lezers van deze blog. Lees binnenkort: https://vlierbloesem.wordpress.com/2021/07/06/overstappen-met-gratis-beltegoed/

In het nieuws hoor ik dat veel bedrijven gehackt worden. Ze beveiligen hun systemen onvoldoende. De klanten draaien voor de kosten op.

Weggegooid geld deel 8 3 juli 2021

Weggegooid geld, deel 7 2 juli 2021

Weggegooid geld, deel 6 1 juli 2021

Weggegooid geld, deel 5 30 juni 2021

Weggegooid geld, deel 4 29 juni 2021

Weggegooid geld, deel 3 28 juni 2021

Weggegooid geld, deel 2 27 juni 2021

Weggegooid geld, deel 1 26 juni 2021

Stagnering vaccinatiemeldingen 22 juni 2021

Foute planning 17 juni 2021

Wie zich wil beschermen tegen fouten bij het injecteren zou dit even kunnen doorlezen. https://vlierbloesem.wordpress.com/2021/03/24/trombose/

Zelf heb ik voorafgaand aan het prikken mijn hand op de Delta spier in de bovenarm gelegd en gevraagd of de spuitkundige even wilde optrekken om te controleren of er geen ader geraakt was. Ze dacht misschien dat ik bang was voor een prik. Maar ze deed het zoals ik vroeg.

Auteur: Vlierbloesem

Vlierbloesem is een pseudoniem, gekozen omdat de vlier bloeide op de dag dat ik het blog account opende. Als die naam door de overheid is gekoppeld aan het identiteitsnummer van een Nederlandse burger, dan is dat iemand anders.

8 gedachten over “Weggegooid geld, deel 8”

  1. Opnieuw een onthullende observatie. Van het ene probleem in het andere verstrikt rakend, toch tot een oplossing gekomen. Nuchter beschreven. Een treffend tijdsbeeld. Inclusief de reacties van lezers. ^Sommige belerend en neerbuigend, harteloos. Andere begrijpend, instemmend, behulpzaam en meevoelend. Echt iets om later nog eens terug te lezen, als de pandemie verleden tijd is.

    Geliked door 1 persoon

  2. Kafka zou het je niet verbeteren. En dit is geen roman, maar de echte gang van zaken.
    Goed beschreven en uiteindelijk zijn ook oplossingen gevonden voor al die onwerkbare bureaucratie.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s