Omdat ik maar een enkele keer een auto gebruik, terwijl de andere gebruikers overleden zijn, staat die auto vaak lange tijd stil.
De accu wordt tijdens rijden opgeladen, maar bij stilstand loopt die langzaam leeg.
Eénmaal per week een stukje rijden is voldoende om een week later weer te kunnen starten. Eéns per 2 weken lukt vaak ook nog wel aardig. Maar alleen met geduld. Sleutel in het contactslot. Voet op het gaspedaal. Een korte startpoging en tegelijkertijd gas geven. Dan rust en tot 10 tellen.
Daarna het zelfde opnieuw. Zo pompt de auto een klein beetje benzine uit de tank in de leiding. Dat verdampt. Het is niet de benzine maar de benzinedamp die moet ontbranden voor de start. Als de start lukt, gas geven tot de motor goed loopt en dan gaan rijden. Verder geen centje pijn.
Ook de volgende dag is er dan geen startprobleem te verwachten en de auto is direct te gebruiken, zoals je dat van de meeste auto´s met benzinemotor verwacht. Maar ik rij niet dagelijks. De laatste tijd ook niet wekelijks.
Lampje
Er was iets met een lampje en dan mag je de weg niet op. De vaste knutselaars die naar dit soort dingen keken zijn niet meer. De garageman stelde het afgesproken werk twee keer uit en daarna bleek hij ziek. De auto stond lange tijd stil.
Inmiddels moest de auto ook gekeurd, dus was rijden noodzaak geworden. Ik kon terecht bij een soort hobby garage. Mensen die voor hun plezier wat aan auto´s knutselen. De accu kon ik laden met een accculader aan een stroomkabel vanuit mijn huis. Aangekomen bij de garage liet ik de auto een paar dagen achter. Daar is het lampjesprobleem verholpen, waarna ik de auto weer gekeurd en in orde kon ophalen.
Starten
Na het lange stilstaan had ik hulp nodig bij het starten en thuis sloot ik de acculader weer aan. Meestal gebruik ik een “druppellader”. Die vult een accu langzaam met stroom. Volgens mensen die verstand van die dingen hebben is dat beter voor de accu dan snel op vol vermogen te laden. Die druppellader doet vele uren over het opladen.
Als het echt nodig is om ergens op een bepaalde dag en tijd te zijn is een snellader handiger. Die had ik ook. Daarmee kon de auto accu en ook de traplift accu opgeladen. Handig.
Traplift en auto
Het trapliftstoeltje maakt alleen helemaal boven en helemaal beneden contact voor het opladen van de accu. Blijft het stoeltje ergens anders stilstaan, dan raakt de accu leeg en kan heel moeizaam met een sleutel het stoeltje richting laadpunt bewogen. Maar de snellader kan altijd op het stoeltje aangesloten zodat het stoeltje weer met volle accu verder kan rijden. Handig.
Met diezelfde snellader kon de auto accu naar keuze langzaam of snel met stroom gevuld. Zo nodig kon dat apparaat zelfs als starthulp voor de auto gebruikt worden. Handig.
Dat apparaat stond beneden aan de trap naast het traplift stoeltje. Daar is weinig ruimte. Het stond in de weg. Ik zette het in de auto. Samen met de kleine druppellader en de stroomkabel voor de energie toevoer vanuit huis. Dat leek handiger. Helaas werd uit de auto wat gereedschap en die snellader gestolen. Sindsdien gebruikte ik alleen nog de kleine druppellader, die de dief mij gelaten heeft.
Vorst
Nu is het koud buiten. Een nieuwe lockdown zorgt dat iedereen wat minder autorijdt. Ik zie de ANWB starthulp weer vaak verschijnen in de buurt. Ik besloot opnieuw een apparaat te bestellen dat helpt bij startproblemen. Een snellader die meteen als starthulp dient. Goedkoop vond ik het niet, maar alles is duurder geworden. Dit apparaat is nog groter en zwaarder dan de vorige. Niet mijn voorkeur, maar wat moet dat moet.
Bij vorst werken accu´s minder goed. Na een hele nacht aan de druppellader is starten meestal geen probleem. Deze keer wel, maar de snellader was al geleverd. Even het boekje gelezen. De kabel van 20 meter uitgerold. Dan het laadapparaat aansluiten, maar nee. Geen aansluiting mogelijk.
Stekkeren
De stekkers van verlengkabel en starthulp passen niet op elkaar. Een andere verlengkabel reikte maar tot de halve afstand. Twee kabels gecombineerd. Maar ook op die kabel laat het apparaat zich niet aansluiten. De stekkers zijn voorzien van allerlei belemmeringen. Lastig. En eigenlijk vond ik het apparaat ook te groot en te zwaar. Bijna besloot ik om het maar weer retour te zenden, maar ik had ook niets beters.
In huis heb ik verschillende kabels en verzamelstekkers bij elkaar gezocht, gepast, gecombineerd en getest. Het lukte een combinatie te vinden die van begin tot eind de stroom doorvoert.
Voor het onhandig grote apparaat kon ik met moeite een passende plek onder de motorkap vinden. De accuklemmen vragen kracht en zijn ook onhandig groot. Maar ik kreeg het allemaal aangesloten. Het knopje voor de accu uitlezing vertelde dat deze nog voor 78% geladen was. Genoeg om te kunnen starten, zou ik verwachten. Maar in combinatie met vrieskou was dat kennelijk niet genoeg. Voor opladen drukte ik op de voorgeschreven knopjes, zag lichtjes gaan branden en hoorde een hoog piepgeluid. Alsof er iets aan het opstijgen was. De analyse knop liet me weten dat de accu nu voor 100% geladen was. Dat ging snel. Ik ruimde de kabelcombinatie weer op.
Starten
Nu zou ik moeten kunnen starten, dus ik belde snel mijn afgezegde afspraak dat ik toch zou komen. Weer naar buiten om te starten. Dat ging goed. Maar daarna sloeg de motor af. Ik startte opnieuw. Nu kreeg ik het bekende geluid te horen van starten met een lege accu. Geen start, maar wel een mooie belofte. Het apparaat kan de accu snel laden. Maar de accu is nu ook weer snel leeg.
Waarom de accu nu al na 1 start weer te leeg is, weet ik niet. Misschien was de accu door de kou slechter geworden. Inmiddels kreeg de zon alweer minder invloed op de vorst, die de wegen opnieuw glad maakte. Gisteren ging ik niet meer op pad.
Volgens het boekje kan het soms nodig zijn een accu meerdere keren maximaal te laden voordat deze weer goed werkt. Dat ga ik straks doen. Ik hoop dat het goed gaat.
Geen auto meer hier, ik herinner het me nog…
LikeGeliked door 1 persoon
Ik had een filmcamera waar de batterij uit gehaald kon worden en met een kabeltje aangesloten, zodat je bij koud weer de batterij in je zak kon stoppen om warm te houden. Want bij vorst werkte het anders niet meer.
LikeGeliked door 1 persoon
Dit herinnert me er aan,dat ik deze dagen eigenlijk de accu uit de e-bike had moeten halen. Volgende vorstperiode aan denken
LikeGeliked door 1 persoon
Mijn accu tuingereedschap wil ook niet meer werken, terwijl er snoeiwerk is dat alleen bij koud weer gedaan mag worden.
LikeGeliked door 1 persoon
Mijn Sinclair C5 accu had het zelfde probleem. Ik ben benieuwd hoe de Tesla´s het doen bij vorst.
LikeLike