Op het werk waren mensen ziek thuis gebleven. Met te weinig mannen werd het werk voortgezet, iemand was alleen gaan doen waarvoor minstens twee man nodig zijn.
Een vracht afladen die geborgd was. Loshalen is door één man alleen niet veilig te doen. De lading ging rollen, richting de man die het werk deed, hij rende snel weg en werd daarbij geschept door een langsrijdende wagen. De man lag nu in het ziekenhuis.
Het werk ging gewoon door, nu met weer een man minder.
“Ze zeggen dat ze niet voldoende mensen kunnen krijgen“ vertelde mijn vriend.
“Als ze beter betalen en personeel in vaste dienst nemen, zijn er wel genoeg die het willen doen.” vond ik.
Nu werd niet meer alleen gewerkt. Dan maar een vracht minder lossen. Om de achterstand in het werk in te halen werd ze gevraagd over te werken. De mannen weigerden dat. Na een hele dag zwaar werk wilden ze naar huis. Ze besloten om sneller te gaan werken. Dat dachten ze veilig te kunnen doen, maar het ging toch te veel vragen van de ploeg sterke mannen. Ze raakten overbelast en de één na de ander bleef ziek thuis.
Er was een nieuwe chauffeur ingehuurd, maar die deed al de eerste werkdag de heftruck kantelen, veroorzaakte schade aan zichzelf, de vracht en de heftruck. Die was onbruikbaar geworden, de man moest naar het ziekenhuis.
“Ze hadden het mij kunnen vragen,” zei mijn donkere vriend. “Ik heb de papieren, daar werd ook om gevraagd bij de sollicitatie. Eigenlijk was ik aangenomen voor magazijnbeheer. Een administratieve functie waarvoor ook heftruck papieren werden gevraagd om te kunnen inspringen als een heftruckchauffeur uitvalt. Maar de administratieve functies worden hier door Nederlanders gedaan.”
Hij spreekt 3 talen, heeft de Nederlandse nationaliteit, een Nederlands klinkende naam en een donkere huid.
“De eerste dag lieten ze me werken in de ploeg met alleen Surinamers en Antillianen. Ik moest nog worden ingewerkt, zeiden ze. Ik heb ze gevraagd, ‘Is dit het magazijn?’ Ze zeiden ja, maar de functie omschrijving die ik nu in de papieren zie is geen magazijn beheerder, maar logistiek hulp. Ze zijn niet eerlijk en verdelen de functies naar kleur. Ik blijf ingedeeld bij de gekleurde mannen, die zwaar werk doen.”
Discriminatie is niet alleen in het nadeel van mensen met een kleur, het kost een bedrijf veel geld als personeel niet op grond van capaciteit voor de best passende functie wordt ingezet.
(tekst © Vlierbloesem)
Naming and shaming! Er zit niks anders op.
Over het filmpje. Die man met de handen in zijn zakken had het wel erg druk.
LikeLike
Bij die ongelukken wordt misschien de ARBO dienst ingeschakeld. Ik weet niet of dat automatisch wordt gedaan als er een ambulance moet komen en een ziekenhuis opname. Ambulance medewerkers kunnen een melding doen. Het personeel zal dat waarschijnlijk niet doen, want die zijn financieel afhankelijk van het bedrijf. Ze werken er via een uitzendbureau, dat zal noteren dat deze mannen melding doen. Dus weer een probleem met het vinden van nieuw werk.
Die man met zijn handen in zijn zakken stond lang in de weg. De heftruck had iets verder recht naar achter moeten rijden, dan de vracht naar beneden laten, waardoor er minder hefboomwerking is, dan pas de bocht nemen en verder rijden. De chauffeur heeft eerst nog lang gewacht tot die man een paar stappen verderop ging en wilde niet over hem heen gaan. De man die niks stond te doen zit waarschijnlijk hoger in de hiërarchie, wat ook het handelen van de chauffeur zal hebben beïnvloed.
LikeGeliked door 1 persoon