Korte afstanden loop ik als het goed weer is. Grote afstanden rij ik liever niet, want benzine is nu erg duur. De auto gebruik ik weinig. Toch moet hij het doen.
Als een benzine auto dagelijks wordt gebruikt is er altijd een rest benzinedamp in de leidingen, die makkelijk ontbrandt voor een snelle start. Na lange tijd ongebruikt te hebben gestaan is dat beetje benzinedamp verdwenen. Een korte startpoging laat de benzinepomp werken, waardoor opnieuw benzinedamp in de leiding wordt toegevoerd. Met een beetje geduld lukt starten dan wel.
De accu heb ik al vervangen. Meestal wordt er 2 jaar garantie op gegeven. Volgens de sticker was de oude accu al 10 jaar oud, dus het was er tijd voor. Starten gaat sindsdien makkelijker. Toch wilde het kort geleden weer niet lukken en ik vond de motor niet mooi lopen. Het leek een beetje op stotteren. Mijn muzikale vriend dacht dat ik nieuwe bougies nodig zou hebben. Maar hij weet niet veel van auto’s en gaat af op wat zijn merk garage zegt, die regelmatig allerlei dingen vervangt die nog goed functioneren.
Mijn auto wilde niet starten na forse regenbuien. Vochtige lucht was onder de motorkap gecondenseerd en neergeslagen, waardoor elektra uit de accu weglekte. Het nieuwe startprobleem kon ik op advies van iemand met meer verstand van auto’s verhelpen, door alles onder de motorkap met de compressor schoon en droog te blazen.
Toch leek het me geen slecht idee om ook de bougies een keer te vervangen. De plaatselijke onderdelen handelaar kon de passende bougies leveren en tegen meerprijs ook de vervanging uitvoeren. De kosten zouden totaal 120 euro zijn bij gebruik van goedkope bougies, maar er waren ook duurdere bougies te koop die langer zouden meegaan. Tijd om weer eens een warenonderzoek te doen.
Op het internet zocht ik uit wat het verschil was tussen goedkope en dure exemplaren. Voor dure bougies was duurder metaal gebruikt. Klantbeoordelingen waren voor de dure niet altijd beter dan voor de goedkope. Voor minder dan 10 euro kon een setje bougies aangeschaft dat goed werd beoordeeld. Alle webshops gaven 2 jaar garantie op de dure en op de goedkope. Al veel langer geleden dan 2 jaar waren de bougies voor het laatst vervangen.
Verschillende handelaren gaven op hun website alle informatie die nodig was om het goede type te kiezen. Ik plak de bougie gegevens voor mijn auto hier om dat later makkelijk terug te vinden.
- Motorcode: J6R
- Sleutelwijdte: 16 mm
- Schroefdraad lengte [mm]: 17,5
- Vonklengte [mm]: 3,0
- Bougie: Aanschroefbare SAE aansluiting, Nikkel-middenelektrode, 1-massa elektrode, Geen ontstoring, Met kegelvormige zitting
- Schroefdraadmaat: M14 x 1,25
- NGK: Bougie
- Artikelnummer producent: 3812
- Producent: NGK
- EAN nummer: 0087295138120
- Gebruiksnummer: NGK: BP6EFS
- Conditie Geheel nieuw
Ik vond zelfs een handleiding om de klus zelf uit te voeren. Ook een speciale bougiesleutel werd aangeboden. Ik wist dat er handiger gereedschap voor bestond, want dat had in de gereedschapsset gezeten die tijdens de ontruiming van buurmans huis uit deze auto was gestolen. Maar de hele set vervangen zou duur zijn en ik had nu alleen iets nodig voor vervanging van de bougies. Daarom bestelde ik bougies en bougiesleutel bij de webshop die ook een duidelijke handleiding bood.
Voor de 4 bougies plus bougiesleutel en verzendkosten betaalde ik €22,26. Een paar dagen later werd het pakje bezorgd. Het regende. Vocht leek me niet goed bij die klus. Daarom heb ik gewacht op mooi weer.
Hieronder plak ik de documentatie van de gekozen webshop:
Zelf bougies vervangen doe je zo
https://www.winparts.nl/blog/zelf-bougies-vervangen-doe-je-zo#

Loopt de motor niet meer goed of stottert de auto regelmatig? Dan is de kans groot dat de bougies aan vervanging toe zijn. Bougies zijn slijtagegevoelig en dienen één keer in de zoveel tijd vervangen te worden. Waarvoor bougies dienen, hoe je versleten bougies herkent en vervangt leggen wij allemaal uit in deze blog. Lees dus snel verder!
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Wat is een bougie?
- Wanneer bougies vervangen
- Bougies controleren
- Hoe bougies vervangen
- Kosten vervangen bougies
Wat is een bougie?
De bougie is een auto onderdeel dat deel uit maakt van het ontstekingssysteem van benzinemotoren. Een bougie bestaat uit metalen contactjes die op minder dan een millimeter van elkaar af zitten. Deze contacten worden ook wel de massa elektroden genoemd. Tussen deze massa elektroden bevindt zich een isolator. Er bestaan ook bougies met meerdere massa elektroden. Het voordeel aan een bougie met meerdere massa elektroden is dat er meer plekken zijn waar een vonk kan ontstaan. Hierdoor ontstaat er een groter slijtagevlak en gaat het onderdeel langer mee.

Er bestaat ook nog een verschil in het materiaal van de bougies. De standaard bougies zijn vaak gemaakt van Nikkel of Koper. Maar, tegenwoordig worden steeds meer bougies geproduceerd van hoogwaardige materialen zoals Platinum of Iridium. Deze hoogwaardige materialen zorgen ervoor dat de levensduur van bougies met een enkele massa elektrode wordt verlengd tot wel 90.000 km. De platina-iridium bougies hebben een koperen kern en elektroden uit edelmetaal. Deze hebben naast een verlengde levensduur nog een aantal voordelen:
- Sneller bereik van de gewenste temperatuur;
- Grotere betrouwbaarheid bij een koude start;
- Bescherming motor & katalysator;
- Vooraf ingestelde elektrodeafstand in de fabriek;
- Betere verbranding en ronde motorloop;
- Zuiniger met brandstof.
Functie bougies
De bougies hebben als taak om vonkjes af te geven voor de ontbranding van de motor. De bobine zet een hoog voltage op de bougie van ongeveer 30.000 volt, waardoor deze gaat vonken. Door de vonk ontstaat er een ontbranding van het lucht-brandstofmengsel. Deze verbranding gaat ontzettend snel, daarom geven bougies per minuut wel een paar duizend vonkjes af om de motor soepel te laten lopen. Kortom: zonder bougies geen ontsteking, en zonder ontsteking geen (correct) draaiende motor.
Per cilinder bevindt zich vaak één (soms twee) bougie in de motorruimte. Ze zitten hier, omdat in elke cilinder een ontbranding moet plaatsvinden. Dit betekent dus dat uw auto meerdere bougies heeft en het afhankelijk is van het aantal cilinders hoeveel dit er precies zijn. Maar, over het algemeen heeft een auto 4 tot 8 bougies. De bougies zijn zo gemonteerd dat ze deels in het motorblok zitten (waar ze de vonk afgeven) en deels buiten het motorblok (om er makkelijk bij te kunnen). Wanneer u onder de motorkap kijkt, zult u een bundeltje kabels zien zitten. Dit zijn de bougiekabels waaronder de bougies zitten.

Wanneer bougies vervangen?
Bougies zijn aan slijtage onderhevig. Dit betekent dat ze na verloop van tijd aan vervanging toe zijn. Het vonken van de bougie zorgt er namelijk ook direct voor dat het onderdeel slijt. Maar, wanneer is een bougie aan vervanging toe? En aan welke symptomen kan een versleten bougie herkent worden?
Bougies hebben geen vastgelegd levensduur, echter wordt de grens vaak gesteld dat ze na ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Heeft u bougies van hoogwaardig materiaal zoals Platinum of Iridium, dan gaan ze vaak langer mee, soms tot wel 90.000 km. Platina of Iridium bougies liggen iets hoger in de prijs, maar gaan tot wel 3 keer langer mee dan koper of nikkel bougies. Uiteindelijk kunt u dus voordeliger uit zijn.
De levensduur van een bougie is echter afhankelijk van meerdere factoren. Bougies van betere materialen gaan dus langer mee. Maar de levensduur is ook afhankelijk van uw auto. Bij auto’s die op LPG of een ander gas rijden, zullen ze sneller aan vervanging toe zijn. Bij deze auto’s is de ontbrandingstemperatuur namelijk een aantal honderden graden hoger en dus zullen ze sneller slijten. Vaak kunt u ook in het instructieboekje van uw auto lezen hoelang de bougies mee gaan en wanneer ze ongeveer aan vervanging toe zijn. Let wel op, dit levensduur is uiteraard niet vanzelfsprekend. Het is daarom belangrijk dat u zo nu en dan de bougies controleert op eventuele slijtage en indien nodig vervangt. Het controleren en eventueel vervangen van bougies valt ook vaak onder de grote beurt. Om kosten te besparen kunt u deze eventueel voor de grote beurt zelf vervangen. Meer lezen over de grote beurt? Lees dan onze blog: wat doen ze allemaal bij een grote beurt aan de auto.
Symptomen versleten bougies
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken. Werken ze niet meer naar behoren en laten ze geen vonk achter, dan zal de auto niet starten. Let hierbij wel op dat niet alleen de bougies verantwoordelijk zijn voor het vonken, de bobine en bougiekabels dragen hier ook aan bij. Ook zal het onrustig draaien van de motor kunnen wijzen op een versleten bougie. Herkent u een van deze symptomen? Dan raden wij het aan om de bougies te controleren en indien nodig te vervangen. Naast de normale slijtage, kunnen bougies ook door andere redenen eerder aan vervanging toe zijn. Hieronder bespreken we een aantal defecten die aan bougies kunnen ontstaan en hoe deze te herkennen zijn. Ook leggen wij uit hoe u zelf de bougies kunt controleren.
Bougies controleren
Herkent u een van de bovenstaande symptomen? Dan raden wij het aan om de bougies te controleren en indien nodig te vervangen. Maar hoe controleer je eigenlijk de staat van de bougies? En hoe zien versleten bougies er eigenlijk uit? Om de bougies goed te kunnen controleren zult u een bougiesleutel nodig hebben. Let op! Zorg dat de motor eerst goed afgekoeld is voor u begint met het controleren. Vervolgens kunt u de volgende stappen doorlopen:
1. Open de motorkap en lokaliseer de bougiekabels met daaronder de bougies. Onder de motorkap ziet u vaak een bundeltje kabels, dit kunnen er 4 tot 8 zijn, dit is afhankelijk van uw auto. In het instructieboekje van uw auto kunt u ook de exacte locatie van de bougies terugvinden;
2. Voor u verder gaat, raden wij het aan om eerst even de omgeving rondom de bougies goed schoon te maken. Hiermee voorkomt u dat er vuil via de bougiegaten in de motor terecht komt;
3. Nu de ruimte rondom schoon is, kunt u verder gaan met het controleren. Elke bougiekabel loopt naar een cilinder en in elke cilinder vindt u minimaal 1 bougie. Deze bougiekabels zult u nu los moeten halen. De bougie zal achterblijven op de cilinder, aangezien deze op de cilinder geschroefd is. Trek bij het loshalen niet aan de kabel, maar aan de stekker op de bougie. Door aan de kabel te trekken is de kans groot dat deze stuk gaat. Wij raden het aan om de bougieskabels zo te nummeren zodat ze na het controleren weer op de juiste plek terecht komen;
4. Nu zijn de bougies zichtbaar. Zet de bougiesleutel om de bougie en draai die er vervolgens voorzichtig uit;
5. Controleer nu de staat van de bougies. Blijkt de bougie versleten? Dan zult u deze moeten vervangen. Hoe u bougies vervangen kunt, leest u verderop in deze blog.

U kunt een bougie in verschillende staten aantreffen. Soms zullen ze er nog goed uitzien en zal het (motor) probleem elders liggen. Maar, u kunt ook bougies aantreffen die vervuild zijn, roetaanslag vertonen of waarbij de isolator gebroken is. Hieronder geven wij een klein overzicht hoe een defecte bougie eruit kan zien en hoe het defect eventueel is ontstaan.
1. Normale bougie: Plaatje nummer 1 geeft aan hoe een normale gebruikte bougie eruitziet. Vaak is deze een beetje gelig van kleur. Deze kleur wordt vaak veroorzaakt door de additieven die in brandstof aanwezig is.
2. Afzetting: Plaatje nummer 2 is een bougie met te veel afzetting. Deze afzetting kan ontstaan door onder andere slechte brandstofkwaliteit of een te hoog olieverbruik.
3 & 4 Vervuiling / roetaanslag: Plaatjes 3 en 4 geven een vervuilde bougie aan. Deze vervuiling wordt vaak veroorzaakt door olielekkage of roetaanslag. Roetaanslag kan ontstaan door dat er alleen maar korte afstanden worden gereden met de auto of wanneer een verkeerde warmtegraad bougie in de auto zit.
5. Loodvervuiling: Plaatje 5 geeft loodvervuiling aan, tegenwoordig wordt dat echter niet meer gebruikt in brandstof. Dit zult u dus waarschijnlijk niet aantreffen bij uw auto.
6. Oververhitting: Plaatje 6 geeft een oververhitte bougie aan. De aanslag op de bougie is gaan smelten.
7. Isolator breuk: Het laatste plaatje, nummer 7, toont een isolatorbreuk aan. Een dergelijke isolatorbreuk kan motorschade tot gevolg hebben.

Hoe bougies vervangen
Blijkt na het controleren dat de bougies versleten zijn of een van bovenstaande breuken vertoond? Dan zult u deze moeten vervangen. Let op! Zorg dat de motor eerst goed is afgekoeld voor u begint met het vervangen. Voor u echt kunt beginnen, zult u eerst de juiste bougies moeten aanschaffen. Gelukkig kan dat zeer eenvoudig bij Winparts. U kunt namelijk eenvoudig uw kenteken of automodel op onze site invullen en de geschikte bougies voor uw auto worden vervolgens getoond. Vervolgens kunt u kiezen voor verschillende merken en materialen. Bougies die zijn gemaakt van kostbare metalen zoals Platinum of Iridium zijn duurder, maar wel beter bestand tegen slijtage en gaan dus langer mee. Heeft u de juiste bougies besteld? Dan kunt u beginnen met het vervangen. Voor het vervangen van de bougies kunt u de volgende stappen doorlopen:
1. Open de motorkap en lokaliseer de bougiekabels met daaronder de bougies. Onder de motorkap ziet u vaak een bundeltje kabels, dit kunnen er 4 tot 8 zijn, dit is afhankelijk van uw auto. In het instructieboekje van uw auto kunt u ook de exacte locatie terugvinden;
2. Voor u verder gaat, raden wij het aan om eerst even de omgeving rondom de bougies goed schoon te maken. Hiermee voorkomt u dat er vuil via de bougiegaten in de motor terecht komt;
3. Nu de ruimte rondom schoon is, kunt u verder gaan met het vervangen. Elke bougiekabel loopt naar een cilinder en in elke cilinder vindt u minimaal 1 bougie. Deze bougiekabels zult u nu los moeten halen. De bougie zal achterblijven op de cilinder, aangezien deze op de cilinder geschroefd is. Trek bij het loshalen niet aan de kabel, maar aan de stekker op de bougie. Door aan de kabel te trekken is de kans groot dat deze stuk gaat. Wij raden het aan om de bougieskabels zo te nummeren zodat ze na het controleren weer op de juiste plek terecht komen;
4. Verwijderd u alle bougies tegelijk, om wat voor reden dan ook, markeer dan de kabels met een stift of stukje tape. Zo weet u zeker dat de kabels weer op de juiste plaats worden aangesloten;
5. Nu de kabels zijn verwijderd, zullen de bougies zichtbaar worden. Om deze goed te kunnen verwijderen heeft u de bougiesleutel nodig. Steek de bougiesleutel over de bougie heen en verwijder hem voorzichtig uit de behuizing;
6. Nu u toch bezig bent, kunt u ook direct de kabels controleren op slijtage. Ook kunt u de aansluiting en het schroefdraad schoonmaken;
7. Vervolgens kunt u de nieuwe bougies monteren. Steek de bougie in de cilinderkop en schroef hem eerst met de hand vast. Draai vervolgens de bougie nog een 1/4 tot 2/3 slag aan (afhankelijk van type bougie) met een bougiesleutel of momensleutel. Draai de bougies niet te hard aan. Hierdoor kunnen de bougies scheuren.
8. Bevestig vervolgens de bougiekabels weer op de juiste plaats;
9. Laat de motorkap nog even open, start de auto en geef een paar keer gas. Loopt de motor rustig zonder te haperen of stotteren? Dan heeft u de bougies succesvol vervangen;
10. Sluit de motorkap weer.
Kosten bougies vervangen
Het (laten) vervangen van bougies brengt uiteraard kosten met zich mee. Maar, het is goed om te weten dat dit niet de meest kostbare vervanging is. Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen. Het kost u alleen wat eigen tijd. Bij Winparts bestelt u al bougies vanaf € 1,20 per stuk. Let wel op, dit is een standaard bougie gemaakt van koper. Wilt u liever bougies die kwalitatief beter zijn én langer mee gaan? Dan kunt u kiezen voor Iridium of Platinum bougies, deze kosten al snel rond de € 15 per stuk. Het voordeel aan deze bougies is echter wel dat ze veel langer mee gaan. U hoeft ze dus minder vaak te vervangen, wat uiteindelijk weer voordeliger kan zijn.
Subtotaal | € 15,27 |
---|---|
Verzendkosten (Nederland) | 6,99 |
Totaal (incl. BTW) | 22,26 |
(tekst © Vlierbloesem)
(handleiding © winparts)
Het lijkt me ideaal als je dit soort klusjes zelf kunt doen. Zelf durf ik dat echt niet, omdat ik niet zo handig ben en bovendien geen enkele kennis van zaken heb als het om auto’s gaat.
LikeLike
Ik ken het principe van een verbrandingsmotor en de mechanische overbrenging van de motorkracht kan ik volgen. Maar om te zeggen dat ik verstand heb van auto’s gaat veel te ver. Als mijn vrienden aan de auto werkten hielp ik een beetje mee. Dat komt me van pas nu ik alleen voor deze auto moet zorgen. Gelukkig wonen er een paar mensen dichtbij, die me er bij kunnen en willen helpen.
LikeLike
Olie, koelvloeistof en ruitensproeierspul controleren en bijvullen, ik ben blij dat ik dat kan. De rest laat ik graag aan de vakman.
En dan moet ik niet vergeten de dop van het oliereservoir terug te plaatsen want dan vliegt de auto na een tijdje rijden in brand, weet ik inmiddels uit eigen ervaring🤣
LikeGeliked door 1 persoon
OEI, dat moet schrikken zijn geweest.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat is zo goed van internet. Gewoon een werkplaatshandboek in filmpjes
LikeGeliked door 1 persoon
Meestal wordt dat soort informatie gegeven door mensen die onbekenden willen helpen. Daaraan merk je dat mensen niet allemaal alleen aan zichzelf denken. Ik vind het ook goed van dat bedrijf dat ze een duidelijke uitleg plaatsen. Zo verkopen ze natuurlijk ook meer.
LikeLike