De speler volgde samen met mij en een paar andere deelnemers de introductie op het geloof volgens deze groep. Het was voor hem vooral een voorbereiding op de doop.
Tijdens één van die bijeenkomsten werd verteld dat het sprenkelen van waterdruppels op een zuigeling geen volwaardige doop zou zijn. Het kind kon zelf niet kiezen, dus had het geen waarde. Iemand moest de leeftijd hebben om in vol bewustzijn te kiezen. De doop zou een onderdompeling moeten zijn in voldoende water, zoals dat in de tijd van Jezus werd gedaan. Voorbeelden uit de bijbel werden geciteerd. Daarna werd gevraagd of er deelnemers waren die gedoopt wilden worden.
Iedereen twijfelde. Iemand liet de beslissing afhangen van zijn echtgenote. Die twijfelde zelf ook. Iemand twijfelde of deze kerk de juiste keuze was. De speler wilde niet zeggen welke beslissing hij nam. Ook ik werd uitgenodigd om aan het ritueel deel te nemen. Een onschuldig ritueel, dacht ik. Het was veilig. Je hoefde niet over hete kolen te lopen, of zo.
De sjamaan vertelde een verhaal over een twijfelaar, die toevallig een plek passeerde waar gedoopt werd. De doper had hem gezegd, “Je hebt bij die onderdompeling niets te verliezen en alles te winnen.”
De man werd gedoopt en was daar blij mee. Hij voelde zich verfrist na het waterbad. Als het verder niets te betekenen had, was er geen probleem, maar die doop zou ook de beloofde voordelen kunnen bieden. Dat was dan mooi meegenomen.
De saxofoon speler wilde graag gedoopt worden om van oude zonden verlost te zijn. Hij deed nu al lange tijd moeite om deze studie te volgen, om in aanmerking te komen voor de doop. Hij wilde een huwelijk met een vrouw van deze kerk. Ik wilde niet trouwen, daar was niets aan veranderd. Daarom had hij onze relatie beëindigd, maar had nog wel behoefte om veel met mij te praten. Bezoeken konden we elkaar niet meer, omdat het de doop en verlossing voor hem in gevaar kon brengen, dacht hij. Maar nu wilde hij geen beslissing nemen over deelname aan de doop. Dat verbaasde mij.
Hij vroeg naar de oorzaak van twijfel bij de anderen. Die deden hun best dat te verwoorden, maar hij begreep het niet. Ik vatte de twijfel samen:
“Er is 1 god en vele kerken. Je maakt je eigen keuze. Je kiest in vrijheid en uit eigen wil voor Jezus en de kerk waarvan je vindt dat die het beste is, of je doet dat niet. Jezus dwingt niet. God heeft mensen een eigen wil gegeven. Als je niet in vrijheid kiest en niet uit eigen vrije keuze beslist, dan heeft het geen waarde.”
De sjamaan was het daar mee eens.
“Jouw beslissing moet niet van een ander afhankelijk zijn. God geeft niemand eeuwig leven op aarde. Maar je oude zonden worden vergeven en hebt de kans op toegang tot de hemel na de dood. Je loopt geen risico te verdrinken. Er gebeurt niets om bang voor te zijn.”
Ik stemde daarmee in en koos op dat moment als enige voor die doop.
De sjamaan was daar duidelijk blij mee en zei “Ieder die samen met Vlierbloesem gedoopt wil worden, krijgt die doop natuurlijk gratis.”
Ik moest lachen, de anderen zagen er de humor niet van in.
Ook nu weer kreeg ik één van de vele boeken van deze kerk gratis.
We aten wat voor ons was bereid. De vrouw die voor het eten zorgde liep op het twijfelende echtpaar af en ging met ze zitten fluisteren, waarmee ze mij van conversatie buitensloot.
Haar man ging met de speler zitten praten. Ik hoorde mijn naam noemen. Ik keek op met een vraag op mijn gezicht: ‘Gaat het over mij?’
“Nee,” zei de speler, “Dit is een mannen gesprek”
“Over mij, zonder mij.” dacht ik.
Kennelijk wilde iedereen iets zonder mij bespreken.
Ik voelde me buitengesloten.
At mijn bord leeg en wilde vertrekken, maar was niet met eigen vervoer gekomen. Ik kon gaan lopen, maar ik had nieuwe schoenen aan. Een eind gaan lopen op nieuwe schoenen zou ongemakkelijk worden. Ik wilde geen pijn in mijn voeten en bleef zitten. Uit verveling at ik veel van de vlees spiesjes die bedoeld waren voor de maaltijden van de speler in de rest van de week. Stopte ermee, toen ik me dat realiseerde.
Ik keek het leesvoer dat was gegeven nog even door. Die tekst over de twijfelende dopeling kon ik er niet in vinden.
(tekst © Vlierbloesem)
(muziek © Jay Metcalf @bettersax )
Nu speelt mijn christelijke opvoeding op. De doop is een sacrament. Wonderlijk zoals men daar mee omgaat en zeker dat betalen. Zou je geen afstand nemen van dat in mijn ogen wonderlijke groepje?
LikeLike
Er hoefde niet betaald te worden. Die opmerking was een grap.
LikeLike
Er is niets wonderlijks aan de volwassen doop .De kinderdoop komt nergens in de bijbel voor. De doop wordt gezien als een bewuste keuze. Of zo als de baptisten zeggen: Dopen wat mondig is en spreken wat bondig is. Best dat de kinderdoop een sacrament is. Wat van waarde is voor mensen Die zijn ooit door vergaderingen van pausen en bisschoppen op concilies bedacht . Waar hun soldaten ook wel eens slaags om raakten . Ook niet zo christelijk toch. Ik snap dit soort reacties nooit. Wat voor de een van waarde is hoeft dat niet voor de andere te zijn. Wie is er niet in geplugd in het water licht .
LikeLike
Ware licht 😌
LikeLike
‘ Mannengesprek’ dan denk ik ook meer aan een gesprek van man tot man over problemen omtrent zijn alleen zijn of sexualiteit als alleenstaande. Maar ja Vlierbloesem, als jij je laat dopen dan mag hij weer een relatie met je hebben hoor.
Gratis dopen. Is gewoon een grap hoor. Natuurlijk kost dopen niks. Omdat er altijd mensen zijn die denken dat het geloof aan hun portemonnee komt, wordt uit reactie benadrukt dat het gratis is.
De opmerking “Je hebt bij die onderdompeling niets te verliezen en alles te winnen.” staat nergens in de bijbel. Het is geen magisch ritueel. Het is meer een belijdenis naar de mensen om je heen en de hele geestelijke wereld dat je bij Jezus hoort. Je verliest je ‘eigen ik leven’ en besluit voortaan te leven zoals Jezus zou willen, dan laat je je zonden achter je in het waterbad, en ontvangt het eeuwige leven.
Iedere christelijke gemeente is een filiaal van het grote geheel. Maar zoek iets wat het dichtst bij de bijbel blijft. En dan klopt het dat je nergens leest dat iemand zijn kinderen laat dopen, maar dat het een persoonlijke keuze is.
LikeLike
Vreselijk, ik begrijp werkelijk niet dat een redelijk intelligent mens zich inlaat met dergelijke mensen! De muzikant wil volgens mij van meerdere walletjes eten: trouwen met een vrouw van deze ‘kerk’, praten met jou, geld verdienen op dagen dat het eigenlijk niet geoorloofd is.
Mannenpraat ……veel mannen zijn daar niet van gediend!
LikeLike
Op het verschijnsel ‘mannengesprek’ maakte mijn overleden vriend me opmerkzaam.
Die zei: “Die mannenpraatjes zijn altijd het zelfde. Tegen elkaar opbieden wie de duurste auto heeft en hoe flink ze iemand op zijn nummer gezet hebben. Meestal gelogen. Totaal oninteressant.”
LikeLike
Volgende keer hardloopschoenen aandoen!
LikeLike
@ Lot,
Ik heb al een paar extra makkelijke schoentjes gekocht en ingelopen.
LikeGeliked door 1 persoon
Welke zonden, zonden in de ogen van dat kerkgenootschap met hun benauwende regels ? En weer gaat het over geld, gratis dopen, alsof dat zo bijzonder zou zijn. En dat gesmiespel, mannengesprekken, ik zou er zwaar de kriebels van krijgen. En hard wegrennen. Je hebt veel geduld.
Of was je benieuwd/bezorgd naar/over de speler?
Maria.
LikeLike
Ik denk / hoop (?) Dat die opmerking over gratis dopen een grapje was?
LikeLike
@ Hanneke,
Dat was inderdaad een grap.
Met een realistische ondertoon, want ik heb tot zo ver nog voor niets hoeven betalen.
LikeLike
@ Maria,
Ik was vooral nieuwsgierig naar deze subcultuur in eigen land.
Ik bekeek het zoals ik ook een exotische gemeenschap in zonnige streken zou bekijken.
LikeLike
Ja, dat begrijp ik wel. Zo zou ik het denk ik ook bekijken.
LikeLike
@Maria,
Bij de saxofonist gaat het vooral over de dood van zijn vrouw, door een verkeersongeluk dat hij heeft veroorzaakt.
LikeLike
Wat tragisch.
Maria.
LikeLike
Hoe meer ik lees hoe meer ik de kriebels krijg. Mannengesprekken? Die over jou gaan? Jij krijgt de doop gratis anderen moeten betalen? Behalve als ze samen met jou gedoopt worden? Zo van je moet nu , want later kost het geld? En zonder doop geen verlossing? Het gaat steeds meer op een reguliere kerk lijken met veel poppenkast en willekeur opgesteld door een paar mensen die besloten hebben dat zij bepalen hoe een ander moet leven, ik zou denken wegwezen ook al zeg jij zo’n doop kan verder geen kwaad. Zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik zou er niet aan mee doen.
LikeLike
@ Johmar,
Ik heb 1 keer deelname aan een ritueel afgeslagen: Een egyptische besnijdenis.
Verder ben ik bij sociologisch/antropologisch onderzoek deelname bijna niet uit de weg gegaan.
LikeLike