Defect

Een tweedehands auto kopen is altijd een gok. Ik kende het model, binnen en buiten leek alles in orde op wat schoonheidsfoutjes na. Een proefrit ging goed, maar na aankoop zouden er altijd nog defecten kunnen blijken.

Krassen en een deuk vond ik niet zo’n probleem. De zoon van de eigenaar was begonnen het plaatstaal op te poetsen. De krassen vielen extra op door tandpasta, die bedoeld was om de krassen glad te polijsten. Ook op de koplampen had hij zijn best gedaan. Waar deuken waren weggewerkt stond het plaatwerk niet helemaal strak. Waar de lak nog in orde was, vond ik dat geen probleem, maar beschadigde lak zou ik moeten bijwerken om roestplekken te voorkomen.

Belangrijker vond ik, dat het voertuig technisch in orde was. Rijden, remmen en automatisch schakelen, dat werkte allemaal goed. Automatische versnelling vond ik handig, maar als ik zou willen kon ook handmatig geschakeld.

Aan de reactiesnelheid begon ik al goed te wennen. Remmen en gassen moest heel rustig, anders werd deze auto een racemonster. Waarschijnlijk met bijbehorend brandstofverbruik. In de handleiding stond dat de bestuurder rustig moest optrekken en de auto zelf vaart laten minderen door gas terug te nemen. Remmen hoefden maar heel lichtjes aangeraakt als er gestopt moest worden. Flink op de rem trappen diende alleen voor een noodstop.

De handrem werd na parkeren automatisch aangetrokken en bij wegrijden weer los gemaakt. Het paneel van de boordcomputer meldde of de parkeerrem los was of aangetrokken. Maar de handrem kon ook ouderwets met de hand bediend. De handle die daarvoor diende, trok aandacht met een rood lampje. Ik wist niet of dat duidde op een aangetrokken rem of juist niet, maar het leek niet in orde dat het lampje altijd bleef branden.

Alle elektronica testen was lastig. Ik kende niet alle opties waarmee dit model was uitgevoerd. Het voelde als een cadeautje, dat de zijspiegels bij deze auto weer elektrisch verstelbaar en inklapbaar waren. Bij de old-timer was dat lang geleden ook mogelijk geweest. Ik miste het open dakje van de oude auto, maar de airco was erg luxe uitgevoerd. ‘Climate control’ zorgde voor de gewenste temperatuur, per zitplaats instelbaar. Ventilatie kon naar keuze met rondgepompte lucht van de cabine, of met frisse lucht van buiten, waar het natuurlijk ook niet altijd zo fris zou kunnen zijn.

Bij regen werkten de ruitenwissers vanzelf. Werd het buiten donker, dan gingen de koplampen automatisch aan. Ging na een wolkbreuk het zonnetje schijnen, dan was de verlichting weer uit. Een lege accu door vergeten verlichting hoefde me niet meer te overkomen, want daar dacht de auto zelf aan. Na parkeren werd buitenverlichting uitgezet en ging de binnenverlichting aan. Een zacht muziekje verraadde dat ergens een radio of iets dergelijks in deze auto verstopt was, maar die zag ik nergens. Na uitstappen herinnerde een knipperlichtje er aan de deuren af te sluiten door op een knopje te drukken.

Naarmate ik meer aan de jonge auto begon te wennen, vond ik het een genoegen er mee te rijden. Het voelde comfortabel. Het was er nooit te koud of te warm. De ramen bleven nooit lang beslagen. Alles werkte probleemloos.

Er waren veel knopjes waarvan ik de toepassing moest zoeken in het boekje en op het internet. Tijdens het rijden kon de cruisecontrol aan en uit gezet, maar om het hele systeem aan en uit te zetten diende een knopje onder het dashboard. De anti-slip correctie kon daar ook uitgezet. Ik had nog niet alle functies ontdekt.

Een volle tank was een flinke uitgave. De old-timer had ik de laatste jaren ook niet meer helemaal vol gegoten. Als ik de nieuwe auto tankte voor een paar tientjes gaf het streepje op het dashboard aan dat er nog een klein beetje benzine was, want de capaciteit was groot. Het aantal liters kon ik er niet aan aflezen. Raakte de tank echt leeg, dan ging de auto waarschuwen met een piepje en was het balkje helemaal blanco.

Soms lichtte een symbooltje op in het dashboard. De betekenis moest ik opzoeken in het boek. Herinnering aan de veiligheidsriem was al snel duidelijk. Er was een waarschuwing bij te snel genomen bochten. Bij slipgevaar werd een automatisch uitgevoerde stabilisatie correctie gemeld met een symbooltje en een piepje.

Zo’n piepje hoorde ik op een avond, terwijl een onbekend symbooltje knipperde. Heel even. Ik reed rustig op een recht stuk weg. De waarschuwing verscheen die dag niet meer. Maar later kwam het steeds terug. De betekenis was lastig op te zoeken omdat het heel even tijdens het rijden verscheen. Maar wel steeds vaker.

Dat piepje hoorde ik vaker tijdens het rijden, zodat ik naast de handleiding ook het internet raadpleegde. Op een forum waarschuwde een monteur me dat ik de auto grondig moest laten nakijken door de vakgarage. Dat leek me overdreven. Maar tijdens een rit verscheen ineens in grote letters STOP. In het dashboard knipperde vervolgens de melding SERVICE.

Kennelijk wilde mijn nieuwe auto naar de dealer terug. Ik besloot dat het ding eerst maar eens naar huis moest rijden om te parkeren achter mijn woning naast de old-timer die gelukkig nog niet was verkocht.

https://youtu.be/k13sZJlJ6Ag?si=NqzISWF_VuulBPrT

De symbooltjes zocht ik via internet op, maar voor de meldingen SERVICE en STOP vond ik geen andere uitleg, dan dat ik er mee naar de merkgarage moest. Er waren verhalen te lezen over ingrijpende en dure reparaties, maar de auto deed verder alles goed. In gebruik wees niets op een mankement.

Na een paar dagen besloot ik weer te rijden en de melding bleef weg. De saxofonist vertelde dat anderen doorreden na meldingen. De muzikanten haalden elkaar wel eens van een verzamelpunt op en hij had al vaak meegereden in een auto met allerlei foutmeldingen. Op gebruikersfora las ik ook dat het meldingsysteem zelf allerlei onzin meldingen kon veroorzaken en alleen de dealer kon een melding verwijderen na reparatie, zodat na eigen reparaties de foutmeldingen bleven.

De speler moest lachen, toen ik de handleiding had meegenomen om die door te nemen. Zelf kende hij ook niet al die lampjes, knopjes en symbooltjes.
Onderweg terug naar huis kwam die melding er weer:
STOP en SERVICE maar nu ook de tekst DEFECT BRAKESYSTEM.

Dat vond ik serieus genoeg om uit te zoeken op welke mankementen dit kon wijzen. De adviezen liepen flink uiteen en varieerden van: ‘Breng die auto maar naar de sloop’, tot ‘kijk even naar het reservoir van de remvloeistof’.
Dat laatste leek makkelijk te doen en niet erg kostbaar.

De old-timer had een remolie tankje waarvan het niveau jaarlijks moest worden gecontroleerd en bijgevuld, volgens de handleiding. Dat spul had ik in huis. Ik zocht uit, of beide auto’s de zelfde specificatie van die vloeistof gebruikten. Vooral bij de old-timer was het reservoir moeilijk bereikbaar. Om het te kunnen vullen waren gecompliceerder pompsystemen in de handel, ooit door mijn overleden vriend aangeschaft, om te ontdekken dat daarmee het reservoir van de old-timer niet werd bereikt.

Hij had een lege pompflacon voorzien van een slangetje, waarmee het wel lukte. Dat was bij de ontruiming van zijn huis verdwenen, maar ik kon zelf ook een geschikte flacon vinden en gelukkig was het tankje remolie dat ik in huis had voor beide auto’s geschikt. Aanvullen van de remolie was bij de old-timer makkelijker dan ik had verwacht.

Daarna wilde ik de jonge auto ook even voorzien van die vloeistof. Maar dat viel tegen. In de handle voor het openen van de motorkap was geen beweging te krijgen. Ik bekeek een filmpje over het openen van de motorkap,zodat ik wist dat ik de goede handle had geprobeerd, die makkelijk zou moeten bewegen. Maar de motorkap sluiting zat muurvast.

Met veel geduld, een spuitbus WD40 en een waterpomptang lukte het me uiteindelijk de motorkap te openen, nadat het middel een hele dag had kunnen inwerken. Het kostte me nog een hele middag om er beweging in te krijgen. onder de kap bleek dat hier niet veel aandacht was besteed door vorige eigenaren. Ik veegde vuil, roest, boomblad en takjes weg. Poetste losse roest van de motorkap vergrendeling. Spoot er wat anti-roest middel op. Pakte de handleiding om er zeker van te zijn welk reservoir was bedoeld voor de rem olie en las dat ik dit aan de merkgarage diende over te laten.

Ik heb toch maar even gekeken naar alle vloeistoffen die onder de motorkap gecontroleerd moeten worden en zag dat die allemaal op een te laag peil stonden. Dat wees op verwaarlozing. Nooit olie en vloeistoffen gecontroleerd. Als dat geen schade had veroorzaakt, was het probleem makkelijk te verhelpen.

Die auto stond nu stil. De oude auto was in orde en nog niet verkocht. Daarmee kon ik olie en vloeistoffen gaan halen en het voedsel dat verdeeld moest worden.

(tekst © Vlierbloesem)
(video © The Engineers Post)

Auteur: Vlierbloesem

Vlierbloesem is een pseudoniem, gekozen omdat de vlier bloeide op de dag dat ik het blog account opende. Als die naam door de overheid is gekoppeld aan het identiteitsnummer van een Nederlandse burger, dan is dat iemand anders.

6 gedachten over “Defect”

    1. 😊 Ja, moet ik zelf ook wel om lachen.

      Ik vond het ook zo gek dat mensen bij de voedselbank allemaal van die dure smartphones hebben, Maar nu loop ik er ook mee, want die heb je voor dat soort voorzieningen nodig. Je krijgt voor dat gratis voedsel op een willekeurig moment een oproep en dan moet je er meteen heen. 😄

      Zonder smartphone en auto is het heel moeilijk om van die voedselhulp gebruik te kunnen maken. 😂

      Daarom kom ik het ook een aantal mensen aan huis brengen. 🙂‍↕️

      Geliked door 1 persoon

      1. Inderdaad bijzonder, dat je dure spullen nodig hebt om gratis spullen te verkrijgen. Ook bij instanties gaan ze er vaak van uit dat iedereen een goede computer en/of smartphone heeft. Terwijl niet alleen de apparatuur vaak al veel geld kost, de abonnementen zijn ook niet goedkoop.

        Geliked door 1 persoon

  1. Alle door jou opgesomde electronica lijkt plezierig.

    Mijn zorg gaat uit naar het moment dat je daar defecten mee krijgt.

    Een dure professional is dan nodig.

    Toch wens ik jou heel veel schadevrij rijplezier met je nieuwe auto.

    Stille groet,

    Geliked door 1 persoon

    1. De old-timer had ook allerlei elektronica die is uitgevallen. Als het niet goed(koop) repareerbaar was, dan deed ik het gewoon zonder. Deze jonge versie van hetzelfde model heeft veel meer elektronica. Sommige dingen moeten voor de keuring werken, andere niet. Wat niet verplicht is, kan ik ongerepareerd laten.

      Van de old-timer waren maar weinig exemplaren gemaakt en naarmate de auto ouder werd, was op de sloop ook steeds minder te vinden. Onderdelen waren niet zo makkelijk verkrijgbaar. Van de jongere auto zijn veel meer gemaakt. Heel veel. Onderdelen zijn makkelijker te vinden en allerlei knutselaars repareren die auto zelf. Via internet kun je vragen hoe je dat moet doen.

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Vlierbloesem

https://vlierbloesem.wordpress.com

Kop op de Tocht

Een nieuw leven met NAH

Vrij Eigenwijs

Ook nieuwsgierig naar alternatieve manieren van leven? Volg dan mijn persoonlijke zoektocht naar een vrije en eigenwijze levensstijl.

Verwoede noten

Hoge noten, lage noten en alles daartussen

fotosintesi blog

testi e fotografie dell'autore

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

Alice her blog

Freedom of speaking

De Digitale Zevende Dag

Wat ooit op een eerste april 2006 begon als Bruno's BlogBoek, het internetdagboek van een CEO werd in september 2021 Bruno Borrelt, de regelmatige bedenkingen van een vrije ondernemer met een co-operatieve instelling om de wereld digitaler maar tegelijkertijd ook slimmer, duurzamer en leefbaarder te maken. Kortom, een digitale teamspeler én bruggenbouwer. "Wie schrijft die blijft" is echter een oneliner die dateert uit het pre-digitale tijdperk. En dus geen persoonlijke bijdragen meer via dit medium. In 2023 verzorgde ChatGPT een dagelijks Nederlandstalig editoriaal over een actualiteit die onze aandacht verdient en in 2024 worden automatisch op zondag hét beeld en dé uitspraken van de voorbije week gepubliceerd.

Plantestisch!

Blogs, recepten en instagram extra's

Salon van Sisyphus

“De strijd zelf naar hoger op is genoeg om het hart van een mens te vullen. Je moet je verbeelden dat Sisyphus gelukkig is.” Albert Camus

Coronacolumns

Vrijmoedig commentaar op de berichtgeving over corona en aanverwante zaken

Dagelijks leven

Tuin, katje, ditjes en datjes

jan krosenbrink

voor een dialoog zijn twee mensen nodig

sprokkelen

duurzaam leven in een sociale samenleving.

het minimalistige leven

van een moeder van vier op het noorse platteland

Feiten.net

Feiten die te denken geven

Financial Reality

Separating fact from fiction in finance and economics

Uit de Klei getrokken

Op weg naar een zelfvoorzienend leven!

PARADIJSVOGELS

Eenvoudig leven op het Deense platteland

Actiegroep Niet Te Koop

Sociale Huurwoningen zijn Niet Te Koop

JuridischEHBO

Juridisch Eerste Hulp Bij Ondernemen; voor elk contact dat leidt tot een contract

Yildiz & Partners

Bookkeeping Professionals

@annoz weblog

au pays du sourire , architecture et art moderne

zeiljacht JEST X

Zeilerspraat......en reisverslagen met onze XC 35

WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

IMPREINT journal

The official bulletin of the artist IMPREINT created to repost excerpts from 'En plein air'.

Wat u niet in de kranten leest

Opmerkelijk nieuws over de rechtspraak en financiële schandalen

BERTJENS

Zij. Diversen.

Peter Teffer

onderzoeksjournalist

MOESTUIN HIPPIE

Moestuin blog over moestuinieren, duurzaamheid en een groener leven.

Revolutionair Socialistische Media

Strijd, Solidariteit, Socialisme

Compliance Platform Trustkantoren

weblog van het Compliance Platform

henk 50

Altijd onderweg...

WOKIE

Nederland

Anja's Foodblog

365 Dagen Inspiratie

LHM

Blog van Luc Hamelinck

Argusvlinder

De avonturen van de Argusvlinder

Fabian

Just the way I am

De Maanboom

Living in Brussels

een klein lochtingske

Zever, gezever. Vooral over mijn lochtingske.