Mankementen

De oude auto reed perfect, voor zover je dat kunt verwachten van een 40 jarige auto. Met de nieuwe ging het wat minder.

Opnieuw zag ik de meldingen STOP en SERVICE en DEFECT BRAKESYSTEM. De rem olie had ik al eens bijgevuld, maar niet helemaal tot het randje. Het was al schemerig geweest waardoor het streepje voor een maximum niveau niet voldoende zichtbaar was. Toch vond ik het vreemd dat ik al snel een vloeistof moest bijvullen die volgens de handleiding eens per 4 jaar gecontroleerd moest worden. Maar ik had nog van die vloeistof, genoeg om het nu tot max niveau te vullen. Als er maar niets echt mankeerde aan het remsysteem, dan was er geen probleem.

Elke auto heeft wel eens wat. Van de oude auto heb ik de afgelopen 40 jaar al veel onderdelen vervangen en zelfs een paar ongelukkige bedenksels van de fabrikant verbeterd. Tot nu toe is zowat alles wat mankeerde alweer gerepareerd. De nieuwe ken ik nog niet goed, maar ik vond dat ik in ieder geval moest proberen die ook weer in orde te krijgen.

https://youtu.be/SsBNDryJYSs?si=9dBvlqG6T8erMG-a

Onder de motorkap controleerde ik alle vloeistoffen en besloot alles tot het max streepje aan te vullen. Eerst vulde ik de remolie bij. Het niveau leek niet veel gedaald. Bij het rijden over een hobbel of verkeersdrempel kunnen vloeistoffen voor het meetsysteem soms voor korte tijd hoger of lager lijken dan in stilstand wordt gemeten.

Ook de koelvloeistof mocht wel wat aanvulling hebben. Beide vloeistoffen hadden de zelfde kleur. De reservoirs zaten pal naast elkaar. Ik had goed uitgezocht welk tankje voor welke vloeistaf diende, dus ik hoefde die fout niet te maken. Maar met een tankje koelvloeistof naast de auto het flesje remvloeistof in mijn hand schroefde ik de dop van de remolie er weer op en de dop van de koelvloeistof er af en ….. goot een scheut uit het flesje in het reservoir.

Fout. Remolie in het koelvloeistof reservoir. Grote fout. Remolie is niet alleen zwaar giftig, dat zijn zo ongeveer alle vloeistoffen van een auto. Deze vloeistof had op het tankje de waarschuwing dat het zwaar giftig en hoog corrosief was. Het zou materialen kunnen vernietigen of onherstelbaar beschadigen. Elke gemorste druppel moest direct worden weg geveegd en de plek met water schoon gemaakt.

Koelvloeistof wordt door het hele systeem van de motor gepompt en een hoog corrosieve vloeistof wil je daar niet hebben. Ik wist direct dat ik die fout gemaakt had. De motor nu laten draaien, zou grote schade kunnen veroorzaken. Om niet direct een foute paniekreactie op de fout te laten volgen, heb ik alle vloeistoffen opgeborgen en ben gaan uitzoeken hoe ik dit kon oplossen.

Internet biedt veel informatie. Manieren om de koelvloeistof uit het system te laten vloeien stonden beschreven. Maar dat zou betekenen, dat wat nu in dat reservoir zat, toch het hele circuit zou passeren waarlangs ik geen corrosieve stof wilde hebben. Ik moest zelf iets bedenken. Geen paniekreactie, maar rustig nadenken om een oplossing te vinden.

De remvloeistof zat nog bovenin het reservoir. Zolang ik de motor niet liet lopen, zou het nauwelijks kwetsbare delen bereiken. Ik liet de nieuwe auto voorlopig stil staan. Ik had vervoer. Gelukkig had ik de old-timer nog. Die was in orde, alleen als het erg koud was waren de ramen altijd beslagen en sloeg de motor wel eens af.

De oldtimer had geen climate control. Geen airco, wel verwarming, maar dat werkte op de warmte van de motor. Een buis die onder de motorkap warmte oppikte bracht schone warme lucht naar binnen. Maar met een koude motor kwam alleen koude lucht binnen. Poetsen van de ramen had te weinig effect als het echt koud was. De ruitensproeiervloeistof was in de zomer bijgevuld, met zomerse vloeistof, zonder antivries. Dus moest ik krabben en poetsen voordat ik kon vertrekken. Als ik dan aankwam bij de voedselverstrekkers, was alles of het meeste eten al door anderen afgehaald.

Ik moest het gratis eten halen wel eens overslaan, omdat ik geen zicht had door de beslagen ramen. Soms ging ik er lopend heen, met de rollator om niet zwaar te hoeven tillen. Maar dan kon ik weinig meenemen. Naarmate het weer slechter werd, bleef ik meer thuis. Over sneeuw en ijs lopen vond ik te riskant. Ik had aan mijn buurvrouw gezien wat er gebeurt als je alleen op straat bent en valt. Zij bleef daar met een gebroken rug liggen. Zelf heb ik dicht bij huis wel eens na een val op straat gelegen zonder hulp. Sinds de verhuurder de wijk heeft vol gezet met schuttingen, ziet niemand meer wat er op straat gebeurt.

Soms vroeg ik de speler om me te rijden. Maar de voedsel afhaal tijden waren onvoorspelbaar en zijn werk en speeltijden zaten soms in de weg. Toch leerden ze hem bij de voedselverstrekkers nu ook kennen. Ik stuurde wel eens bericht dat hij kwam afhalen in mijn plaats. Behalve voedsel werd ook kleding en schoenen, kinderspeelgoed en allerlei andere dingen uitgedeeld. Als er van een ander gebruikte spullen over waren, kon dat onderling uitgedeeld om een herbestemming te krijgen. Ook voor hem kreeg ik kleding mee.

Het werd echt koud. Zelfs vorst en sneeuw kwamen voorbij. De old-timer reed ik dan niet en voor de nieuwe auto had ik nog geen oplossing bedacht. Die stond nu al even stil en reageerde inmiddels niet meer op de elektronische sleutel. Uit voorzorg had ik de deuren niet meer afgesloten, zodat ik er nog steeds in kon, toen ik de oplossing voor het probleem van de vermengde vloeistoffen had gevonden. Ik opende de motorkap, zag dat er vettige vloeistof op de waterige vloeistof dreef. Remolie is vet. Dat is wat ik kwijt mest uit dat reservoir. Pakte de waterstofzuiger, legde verlengsnoeren naar de auto en de stofzuigerslang bleek precies op het geopende koelvloeistof reservoir te passen. Na leegpompen van bovenaf, zou de agressieve stof niet door het hele systeem van de auto hoeven lopen.

Hoewel het precies paste, bleek de zuigkracht onvoldoende. Een stofzuiger hulpstukje dat is bedoeld om de ribbels van radiatoren schoon te zuigen gaf de oplossing. Geholpen door een stuk verpakkingstape kon ik het op de stofzuigerslang zetten. De kleine mond van dat hulpstuk paste in het reservoir en ik kon veel van de vloeistof wegzuigen. Omdat de remolie bovenop de koelvloeistof was gaan drijven, zou er voldoende corrosieve stof weg zijn.

Daarna nog even aanvullen met koelvloeistof. Die had ik al gekocht en stond achterin de auto. De elektronische sloten van de deuren vormden geen belemmering, omdat ik vanwege de leeg rakende accu die deuren niet had afgesloten. Maar de achterdeur bleef wel op slot. Een elektronisch slot, dat zonder volle accu niet reageerde. Ik kon de koelvloeistof dus niet bereiken.

De speler bracht me naar de winkel om koelvloeistof te halen. Het reservoir werd bijgevuld. Probleem opgelost?

Met een lege accu kon de auto niet starten. De acculader leek geen invloed te hebben op deze accu. Ik weet dat vorst slecht is voor een lege accu. Deze accu leek te zijn overleden. De speler kwam op het idee, om de elektra van mijn oude en nieuwe auto naast elkaar staand te verbinden. Startkabels van de ene accu naar de andere konden de lege accu ook voeden. Ik startte de oude auto. In de nieuwe ging het dashboardlicht branden. Alle gebruikelijke tekens en teksten kwamen in beeld, maar de meldingen STOP SERVICE en DEFECT BRAKESYSTEM bleven weg.

Dat was bemoedigend. Starten wilde nog niet lukken. We probeerden of de accu voldoende kon worden bijgeladen, maar ook dat lukte niet. De acculader als tester ingeschakeld gaf aan dat er stroom was, maar te weinig om te kunnen starten. Met de oude auto losgekoppeld, liep de meter snel terug naar nul. Waarschijnlijk was de accu door leegstand tijdens vorst kapot gegaan.

ls de accu niet meer geladen kon worden, moest een vervangende accu gezocht. Met de hulp van de speler en het gereedschap van een buurman kon de accu uit de auto gehaald, achterin mijn oude auto gezet. Ik maakte foto’s van die accu, zodat ik op zoek kon gaan naar een vervangend exemplaar met de zelfde specificatie.

(tekst © Vlierbloesem)
(muziek © Fearless Soul )

Auteur: Vlierbloesem

Vlierbloesem is een pseudoniem, gekozen omdat de vlier bloeide op de dag dat ik het blog account opende. Als die naam door de overheid is gekoppeld aan het identiteitsnummer van een Nederlandse burger, dan is dat iemand anders.

Eén gedachte over “Mankementen”

Plaats een reactie

Vlierbloesem

https://vlierbloesem.wordpress.com

Kop op de Tocht

Een nieuw leven met NAH

Vrij Eigenwijs

Ook nieuwsgierig naar alternatieve manieren van leven? Volg dan mijn persoonlijke zoektocht naar een vrije en eigenwijze levensstijl.

Verwoede noten

Hoge noten, lage noten en alles daartussen

BLOG 57

testi e fotografie dell'autore

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

Alice her blog

Freedom of speaking

De Digitale Zevende Dag

Wat ooit op een eerste april 2006 begon als Bruno's BlogBoek, het internetdagboek van een CEO werd in september 2021 Bruno Borrelt, de regelmatige bedenkingen van een vrije ondernemer met een co-operatieve instelling om de wereld digitaler maar tegelijkertijd ook slimmer, duurzamer en leefbaarder te maken. Kortom, een digitale teamspeler én bruggenbouwer. "Wie schrijft die blijft" is echter een oneliner die dateert uit het pre-digitale tijdperk. En dus geen persoonlijke bijdragen meer via dit medium. In 2023 verzorgde ChatGPT een dagelijks Nederlandstalig editoriaal over een actualiteit die onze aandacht verdient en in 2024 worden automatisch op zondag hét beeld en dé uitspraken van de voorbije week gepubliceerd.

Plantestisch!

Blogs, recepten en instagram extra's

Salon van Sisyphus

“De strijd zelf naar hoger op is genoeg om het hart van een mens te vullen. Je moet je verbeelden dat Sisyphus gelukkig is.” Albert Camus

Coronacolumns

Vrijmoedig commentaar op de berichtgeving over corona en aanverwante zaken

Dagelijks leven

Tuin, katje, ditjes en datjes

jan krosenbrink

voor een dialoog zijn twee mensen nodig

sprokkelen

duurzaam leven in een sociale samenleving.

het minimalistige leven

van een moeder van vier op het noorse platteland

Feiten.net

Feiten die te denken geven

Financial Reality

Separating fact from fiction in finance and economics

Uit de Klei getrokken

Op weg naar een zelfvoorzienend leven!

PARADIJSVOGELS

Eenvoudig leven op het Deense platteland

Actiegroep Niet Te Koop

Sociale Huurwoningen zijn Niet Te Koop

JuridischEHBO

Juridisch Eerste Hulp Bij Ondernemen; voor elk contact dat leidt tot een contract

Yildiz & Partners

Bookkeeping Professionals

@annoz weblog

au pays du sourire , architecture et art moderne

zeiljacht JEST X

Zeilerspraat......en reisverslagen met onze XC 35

WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

IMPREINT journal

The official bulletin of the artist IMPREINT created to repost excerpts from 'En plein air'.

Wat u niet in de kranten leest

Opmerkelijk nieuws over de rechtspraak en financiële schandalen

BERTJENS

Zij. Diversen.

Peter Teffer

onderzoeksjournalist

MOESTUIN HIPPIE

Moestuin blog over moestuinieren, duurzaamheid en een groener leven.

Revolutionair Socialistische Media

Strijd, Solidariteit, Socialisme

Compliance Platform Trustkantoren

weblog van het Compliance Platform

henk 50

Altijd onderweg...

WOKIE

Nederland

Anja's Foodblog

365 Dagen Inspiratie

LHM

Blog van Luc Hamelinck

Argusvlinder

De avonturen van de Argusvlinder

Fabian

Just the way I am

De Maanboom

Living in Brussels