Het Philips Android probleem

Philips smart TV 40pfk5500/12

Mijn TV is een stiekeme verzamelaar.

Android wordt tegenwoordig gebruikt in keukenmachines, koelkasten, stofzuigers, telefoons en TV´s. Voor het gratis bedrijfssysteem Android betalen fabrikanten om een aangepaste versie te kunnen maken. Zo kunnen ze het precies afstemmen op de hardware. In mobieltjes wordt dat vaak gebruikt om updaten van het systeem te beletten, als de fabrikant die update niet meer zelf aanbiedt.

Dat is vervelend. De fabrikanten zijn zo dom om te denken dat hun klanten door dat verouderde bedrijfssysteem wel zo dom zullen zijn om hun nieuwste model aan te schaffen.

Aanpassing van de software op de hardware heeft bij Philips duidelijk geen prioriteit gehad. Ondersteuning voor allerlei functies die een Philips Android TV niet heeft, hebben ze in de systeemsoftware laten zitten. Wissen van die overbodige systeem toepassingen is niet mogelijk. Ook de links naar betaalservices en apps die je niet wilt gebruiken, kunnen niet verwijderd. Hinderlijk.

Eerder beschreef ik de storende systeem melding die in een zwarte balk over het scherm van mijn TV liep:

Weinig opslagruimte beschikbaar. Ga naar Instellingen> Apps beheren om opslagruimte vrij te maken.

Elke paar minuten kwam dat in beeld, over de ondertiteling heen en het verstoorde zelfs computertoepassingen als ik de TV als monitor gebruik.

De zelf geïnstalleerde Android apps heb ik gecontroleerd en het cash geheugen gewist. Door de fabriek geïnstalleerde apps ondergingen de zelfde behandeling. Het probleem was er niet mee opgelost. Het werd zelfs erger.

De melding kwam steeds vaker. Opnemen werkte niet meer en al eerder opgenomen inhoud kon zelfs niet meer worden weergegeven. Het scherm bleef zwart. Het hinderlijke bordje bleef terugkeren. Daarna werd ook het insteekkaartje van de internet provider niet meer herkend. TV signalen van verschillende zenders kwam niet meer door.

De TV werd irritant genoeg om het raam uit te gooien. Maar dat zou het milieu vervuilen. De kringloop is sinds de lock-down gesloten en op Marktplaats kun je ook niets meer kwijt. Maar ik wist dat het probleem oplosbaar was. “Een rare onlogische oplossing” had mijn vriend verteld. Dus ik bleef zoeken.

Terug in de menu´s van de TV, weer naar de Android instellingen. Alle opgeslagen data van geïnstalleerde apps had ik al gewist. Ook data van de gedownloade toepassingen. Niet verwijderbare apps na het wissen van het cash geheugen op “gedwongen stoppen” gezet. Maar die hinderlijke melding bleef komen.

Daarna ben ik het hele systeem doorgewandeld. Data van systeem apps die de TV moet gebruiken heb ik zo behandeld. Toch bleef dat hinderlijke zwarte bordje verschijnen. Vervolgens heb ik alles nagelopen wat de TV niet kan gebruiken. Aansturing van hardware componenten die de TV niet heeft. Philips had die uit het systeem moeten verwijderen. Ze staan nodeloos ruimte in te nemen en zelf kun je ze niet weg gooien.

De TV heeft geen telefoon functies. Telefoon toepassingen kunnen dus niet gebruikt. Toch heeft Philips die toepassingen in het bedrijfssysteem laten zitten. Slordig. Omdat ze niet bruikbaar en niet verwijderbaar zijn, lette ik er tot nu toe niet op.

Ondanks dat die functies helemaal niet gebruikt kunnen worden, blijkt de TV in die onbruikbare overbodige systeemtoepassingen allerlei data opgeslagen te hebben. De data kunnen gelukkig wel gewist. Ook nog maar eens alle andere overbodige systeem toepassingen langsgelopen en overal het cash geheugen gewist en “gedwongen stoppen” aangeklikt. Dat bleek de oplossing.

Het waren dus de niet werkende overbodige onderdelen van het systeem, voor niet aanwezige functies, die de TV lieten vollopen met Philips weet wat voor data. Ze zijn weg. Het hinderlijke zwarte bordje is weg. Mijn TV doet weer gewoon.

Af en toe zal ik de overbodige rotzooi in het systeem weer moeten nakijken op dataverzamelingen die ik niet wil. Anders krijg ik weer dat hinderlijk bordje over het scherm:

Weinig opslagruimte beschikbaar. Ga naar Instellingen> Apps beheren om opslagruimte vrij te maken.


Auteur: Vlierbloesem

Vlierbloesem is een pseudoniem, gekozen omdat de vlier bloeide op de dag dat ik het blog account opende. Als die naam door de overheid is gekoppeld aan het identiteitsnummer van een Nederlandse burger, dan is dat iemand anders.

2 gedachten over “Het Philips Android probleem”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s