Pfaff E-element 1080s = Singer 6180 Brilliance = Singer Sewmate 6180

Getest: Koopje of miskoop?

Het model is sinds 2013 in de markt gezet door SVP, een op de Bermuda eilanden gevestigde holdingmaatschappij die de 3 bekende merknamen Singer, Viking (=Husqvarna) en Pfaff opkocht.  Onder 2 van die merknamen heeft SVP het zelfde model uitgebracht. Alleen het merklogo en de kleur is anders. De Pfaff is wit met baby-blauw, de Singer Sewmate 6180 is wit met appeltjes-groen, de Singer Brilliance 6180 is wit met kinderkoffie-bruin. De prijs van deze machine varieert van 100 tot 250 euro. Dat is in Europa tegenwoordig het goedkope segment van het naaimachine aanbod.

Hoe goed is die machine? Ik probeerde het.

Deze naaimachine is een goedkoop model van 6 jaar geleden, dat nog steeds nieuw wordt verkocht. De Pfaff variant zag ik bij Aldi Frankrijk aangeboden. Daarover verscheen geen enkele recensie. De Singer wordt in de Nederlandse naaimachine vakhandel verkocht. Behalve de kleur en het merklogo, zijn de machines gelijk. In de Nederlandse Lidl webshop kostte deze naaimachine €149-. Dat vond ik een interessante prijs voor een computernaaimachine die verschillende automatische knoopsgaten en een aantal leuke steekjes kan maken. Recensies en meningen van gebruikers zijn vaak negatief over deze Singer. Daarom heb ik lang getwijfeld.

Singer is niet meer het kwaliteitsmerk van vroeger. Het blauw van de Pfaff vind ik mooier dan de bruine Singer variant. Maar Lidl verkoopt de Singer met 3 jaar garantie, de machine is nieuw en mag binnen 90 dagen retour zonder gezeur en zonder extra kosten. Voor mij is deze machine interessant vanwege de 6 automatische knoopsgaten. Als Dagdeal aanbieding zag ik de Naaimachine Singer Brilliance 6180 voor €100-. Nog goedkoper. De machine komt in Nederland regelmatig terug als Lidl weekaanbieding voor €99,99.

Automatische knoopsgaten heeft deze machine in 3 modellen en van elk model is er een smalle en een brede versie, dus totaal 6 verschillende knoopsgaten. De knoop kan in het knoopsgatenvoetje gelegd voor de juiste maat en de machine maakt keurig passende gelijkmatige automatische knoopsgaten. Prima. Dat is wat ik miste in mijn oudere naaimachines, dus deze is voor mij een goede aanvulling. Een goede knoopsgaten machine is mij 100 euro waard.
Verder heeft de machine een aantal nuttige rechtstik steken, die allemaal goed gestikt worden. De instellingen voor draadspanning en steeklengte zijn automatisch ingesteld, maar wel aanpasbaar. Bij de rechtstiksteken doet de steekbreedte instellingsknop dienst als naaldpositie instelling, zodat de rechte naden op de goede plek terecht komen. Bij een oudere mechanische machine is dat heel gewoon, maar voor computergestuurde machines is naaldpositie instelling vaak beperkt.
De verschillende zigzag en andere nuttige en siersteken zien er allemaal goed uit, getest op een gesteven nieuw lapje stof, zonder versteviging. Voor alle steken worden draadspanning, steeklengte en steekbreedte automatisch ingesteld en van die automatische instelling kun je afwijken. Die afwijking is per steek beperkt. Zo maakt de machine in alle varianten goede steken.
De machine kan alleen met het voetpedaal werken. Er is geen knop om de machine te laten starten en stoppen zonder voetpedaal. Er is geen knop om de naaisnelheid in te stellen. Ook dat kan alleen met het voetpedaal.
 
 
 
Het is niet mogelijk een zelf ontworpen steek te laten naaien. De machine heeft geen geheugen om een serie van verschillende steken achter elkaar op te slaan en daarna de ingeprogrammeerde combinatie zo veel als je wilt te herhalen. Ook is het niet mogelijk om van een steek maar 1 enkel compleet exemplaar te stikken. De ingestelde steek wordt genaaid zolang het voetpedaal is ingedrukt.
 
 
De machine stopt altijd met de naald in de bovenste positie. Stoppen met de naald naar beneden kan alleen door met de hand het wiel aan de rechterkant van de machine naar je toe te draaien. Zorg er wel altijd voor dat de naald boven staat voordat je van steek verandert, want de naald en de naaldbevestiging kunnen beschadigen en de machine ontsteld raken als de naaldpositie verschuift terwijl de naald zelf wordt vastgehouden in de stof en het spoelmechanisme. Maar dat geldt voor elke naaimachine.
De “automatische naaldinrijger” is helemaal niet automatisch, maar maakt het wel makkelijker de draad door de naald te halen. Naast de naaldhouder zit de inrijger gemonteerd. Die moet naar beneden getrokken terwijl de naald in de hoogste positie staat. Dan komt het haakje van de inrijger door het naaldoog, zodat de draad aangehaakt kan worden en door het pookje langzaam terug te bewegen door het oog getrokken. Achter de naald vormt de draad dan een lusje waaraan de draad verder door de naald getrokken kan worden. Ben je er niet bekend mee, dan kun je het beste 1 van de videootjes op Youtube bekijken.

Hinderlijk is dat dit model “automatische naaldinrijger”een handvat heeft dat een schaduw op het naaiwerk werpt. Het LED lampje geeft goed licht, maar zit boven de inrijger, zodat die schaduw alleen weg kan door ook de inrijger weg te halen.

Jammer vind ik ook, dat het transport mechanisme niet omlaag gezet kan worden. Met een bijgeleverd plastic plaatje kan het afgedekt. Twee gaatjes in de steekplaat geven het plaatje houvast. Een ongelukkig systeem, dat ik niet vaak zal gebruiken. Maar gelukkig heb ik nog een goede oudere machine waarvan het transport wel verlaagd kan worden.

 
Bij de oudere metalen naaimachines zijn meestal schroefgangen in het werkvlak aangebracht, om stofgeleiders en dergelijke te monteren. Ook die ontbreken bij deze machine.
 
Verder had ik geen van de klachten die ik las in recensies over deze machine. De motor loopt goed. De machine leek goed afgesteld. De gebruiksaanwijzing is niet erg duidelijk voor iemand die voor het eerst een naaimachine gebruikt, maar er staan veel duidelijke filmpjes op Youtube. Aan het inrijgen moet even wat aandacht gegeven worden, want elke machine is wat dat betreft in principe gelijk, maar het voelt toch weer anders. Ik ben geen moderne Singer gewend, maar na het lezen van de gebruiksaanwijzing had ik er geen probleem mee.
Van veel moderne naaimachines is het snel slijtende plastic spoelhuis al na een paar jaar niet meer te vervangen, omdat de fabrikant niet meer wil leveren. Dat probleem zul je bij deze machine niet snel tegenkomen. Het robuuste stalen spoelsysteem met CB grijper is gelijk aan dat van vele oudere machines. Dat het roterende CB grijper systeem (CB=Central Bobbin) van roestvrij staal lang meegaat is in de afgelopen decennia bewezen. Het werd al in oude trapnaaimachines toegepast en slijt nauwelijks. Als het toch nog eens zou beschadigen door gebruik van kromme naalden, dan is een vervangende grijper met alle andere delen van dit stalen systeem voor weinig geld te koop.
Een ander model spoeltje dan Class 15 Metaal moet je er niet in stoppen, dat geeft problemen volgens de handleiding. Waarom zou je ook? Deze spoeltjes zijn in de meeste naaimachine winkels goedkoop te koop. Ik heb nog wat oeroude spoeltjes liggen Class 15 Metaal, Singer of Inspira, van een oude trapnaaimachine, die deze 6180 machine zonder probleem gebruikt. Nieuwe Chinese spoeltjes van dat type zijn spotgoedkoop en werken ook perfect. In het boekje staat hoe het spoeltje ingezet wordt en zelfs hoe het spoelhuis en grijpersysteem in onderdelen uitgenomen worden voor onderhoud.
Regelmatig schoonmaken en een drupje olie zijn belangrijk. Een stofkwastje is bijgeleverd, maar een stofzuiger doet beter werk. Altijd zuigen en niet blazen om stof en draadjes weg te krijgen. Gebruik NOOIT die luchtdruk busjes om de machine schoon te blazen, want alle troep komt dan in het binnenste van de machine terecht, waar je niet makkelijk bij komt.
Het metalen frame heeft een veel te ruime plastic behuizing. Al die loze ruimte werkt als klankkast, waardoor de machine meer geluid maakt dan nodig. Dat is jammer. Liever had ik een goed passende slanke behuizing. Ik gebruik naaimachines op een trilling dempend matje. Dat helpt.
Intern is ook veel plastic gebruikt. Het mechanisme om spoeltjes te winden bestaat helemaal uit plastic, met een rubber bandje. De hele unit kost in de USA 6 dollar. Maar de behuizing moet ervoor open. Die zit deels met plastic clips in elkaar, die makkelijk kapot gaan. Dat maakt reparatie lastig. Liever had ik een goed demonteerbare behuizing met alleen schroefbevestiging. Het frame waar alle onderdelen op gemonteerd zijn, is van stevig giet aluminium.
De machine heeft een liggende kloshouder en een staande kloshouder. De plastic pennen worden op de machine gestoken en kunnen makkelijk vervangen worden.
De klikvoet adapter is het goedkoopste model. Voor een paar dubbeltjes meer hadden ze er een handiger exemplaar op kunnen steken, maar dat kun je voor weinig geld zelf vervangen.
Het type klikvoetjes dat op deze machine past is de Singer standaard, die ook door bijna elk ander merk wordt toegepast. Het is dus niet moeilijk extra voetjes te vinden.
Er worden een paar naaivoetjes bij geleverd, 3 spoeltjes en 4 naainaalden. Dat is weinig, maar voor weinig geld koop je extra bij. Ik raad aan om allereerst een euro uit te geven aan een satijnvoet, om de borduursteekjes nog beter te laten stikken.
Ik weet niet of ik de machine helemaal compleet geleverd kreeg. Volgens het Singer filmpje op Youtube hoort er een instructie DVD bij, die niet bij mijn machine in de doos zat. Volgens de beschrijving op de Lidl website wordt er een afdekkap bijgeleverd. Maar er zat alleen zo’n ongelukkige plastic zak met reclame opdruk bij, die tegen niets beschermt.
Singer maakt meer modellen in deze serie Brilliance. Volgens de Singer beschrijving heeft het duurdere model Brilliance 6199 een harde beschermkap. Ik zie nergens dat die kap als extra is bij te bestellen. Lidl heeft wel een stoffen naaimachinetas te koop voor €24,99. Dat is niet goedkoop. Lidl België verkocht die tas in december 2018 nog voor €14,99 en oktober 2019 is deze tas €19,99.
De machine meet 42 x 33 x 21 cm (B x H x D) en weegt circa 6,3 kg.
Het model kwam in 2013 op de markt, dus nu al jaren geleden. De verkoop van onderdelen is in de USA 25 jaar gegarandeerd. Die zekerheid hebben we in Europa niet. Ook kunnen Amerikaanse kopers 25 jaar garantie op de machine krijgen. In Europa is Lidl met 3 jaar garantie al een gunstige uitzondering.
Bij een naaimachinewinkel kan deze Singer tot 250 euro kosten. Bij Amazon staat het model te koop voor 200 euro. De normale prijs is bij Lidl Duitsland €189 en in Nederland €149,-.  In de LIDL dagdeal aanbieding kocht ik het voor 100 euro. Daar komt €2,99 verzendkosten bij.
De doos die ik ontving was duidelijk al eens door iemand anders open gemaakt. De machine zag er netjes, gaaf en schoon uit. Misschien is het eerder aan iemand anders geleverd die het terug stuurde. In Duitsland en België mag het dan niet meer als nieuw verkocht worden, in Nederland wel. Daarom krijgen wij in Nederland vaak apparaten geleverd die in andere landen door klanten werden teruggestuurd. Ik kan me voorstellen dat de machine vanaf de fabriek in Vietnam niet goed afgesteld werd geleverd aan Lidl, die het ongezien leverde aan een Duitse klant, die het terugstuurde omdat de machine niet goed naaide. Dan is het daarna alsnog afgesteld, zodat het na levering aan mij een goed werkende machine is. Ik heb daar geen bezwaar tegen.
Met de prestaties van deze machine, de prijs die ik betaalde, de garantie dat ik het mag proberen en binnen 90 dagen retourneren, plus drie jaar volledige garantie, en daarna nog service tegen betaling, was ik na 2 dagen testen tevreden. Er volgden nog vele dagen om verder te testen.
Mijn eerste indruk: Fijne machine, die mag blijven.

Toch problemen?

Na vele naaitesten wilde ik de proeflapjes met de verschillende steken een bestemming geven. Alle lapjes aan elkaar naaien tot een kussen overtrekje voor de poes. Hij ligt namelijk graag op een stuk schuimrubber dat als verpakkingsmateriaal in huis kwam. Een wasbaar overtrekje leek me wel zinvol.

 
Om de goede naalddikte te gebruiken verwisselde ik de naald. En meteen was daar het probleem. Met een gewone standaard Schmetz naald dikte 80 wilde de machine geen steek naaien.
 
Dat werd zoeken naar de oorzaak:
Heb ik de machine in de spoelwinder stand laten staan? Heb ik de goede steek gekozen? Is de bovendraad goed ingeregen? Onderdraad naar boven gehaald? Zitten onder- en bovendraad ergens klem? Klopt de draadspanning boven en onder? Zit het spoeltje goed in het spoelhuis? Het spoelhuis goed in de grijper? De grijper goed op zijn plek? Maar dat was allemaal in orde.
 
Dan kon het nog aan de naald liggen. In de handleiding wordt aangeraden alleen Singer naalden type 2020 en 2045 te gebruiken. Ik heb verschillende naalden in huis en Singer 2045 kon ik uit mijn voorraadje pakken. Ook die naald was niet de oplossing.
De werkelijke oorzaak van het probleem verbaasde me:
De Singer 2020 naald waarmee de machine was geleverd bleek maar 38mm lang te zijn. Mijn Singer 2045 en alle Schmetz naalden zijn 39mm lang. Dat is de standaardmaat voor naaimachinenaalden voor huishoudelijk gebruik. Ik heb nog onderzocht of die Singer naalden een afwijkende maat moeten hebben, maar nee. Die Singer naalden zijn de standaard die inmiddels door elke fabrikant gevolgd wordt. Alle merken maken voor huishoudnaaimachines 39mm lange naalden met een ronde kop die aan 1 zijde plat is. De naaldklemmen zijn daarop afgestemd.
De oplossing voor dit merkwaardige probleem is niet heel moeilijk. De machine was perfect afgesteld op een foute naald en moest opnieuw afgesteld op een goede standaard naald van 39mm lengte.
De naaldboom kan met een paar schroefjes afgesteld worden. De behuizing van de machine heeft aan de kop een schroef die moet weggenomen. Het plastic kapje zit dan nog vast met een 2e schroefje aan de achterkant van de machine. Dat moet een paar slagen losgeschroefd om ruimte te geven, zodat het kapje kan afgenomen. Dan wordt het lampje, de draadinrijger, het knoopsgaten boompje en de naaldboom zichtbaar. Met een paar schroefjes en een inbus boutje zit de naaldboom gefixeerd. Dan is 1 of 2 slagen los draaien genoeg om de naaldboom te kunnen schuiven tot de naald op de goede plek komt. In dit geval moest de boom 1 milimeter omhoog. Moeilijk is het niet. Door het handwiel naar me toe te bewegen kon ik testen of de grijper de draadlus van de naald pakt en of de machine er een goede steek mee kan naaien.
Bij deze machine was het ook nog nodig om de naaldboom iets naar voren te zetten en de begrenzing van de steekbreedte aan te passen, zodat de naald het steekplaatje niet raakt. Het is allemaal af te stellen met de schroefjes achter dezelfde plastic kap die er ook af moet om een lampje te vervangen. Dan alles weer vastgezet, het plastic kapje er weer op. En klaar is het.
Het is niet moeilijk, maar het zou niet nodig moeten zijn. Een machine moet goed afgesteld naar een klant gaan. Volgens de handleiding vervalt zelfs de garantie, zodra de klant de machine heeft opengemaakt. De Duitse consumentenbond heeft al eens een proces gevoerd tegen dat soort garantiebeperkingen. Het belet de gebruiker in feite het gekochte product te gebruiken en dat mag niet. Een proces hierover zou je ook in Nederland moeten winnen, als de rechter niet zit te slapen. Maar wie wil het daar nou op aan laten komen? Het is aan de machine niet te zien dat ik het open heb gehad. De schroefjes zijn netjes met passende schroevendraaiertjes bewogen en dus niet beschadigd. Zolang ik Lidl niet vertel dat ik de machine zelf heb moeten afstellen, weet Lidl dat niet.
 
 
 

Maar wat doet een klant die dat schroeven zelf niet aandurft?

Ik vroeg het aan iemand, die de zelfde machine had gekocht en het zelfde mankement tegenkwam. Volgens de Lidl klantenservice kon de machine binnen 90 dagen teruggestuurd en dan zou het aankoopbedrag terugbetaald worden. Dat is alles wat Lidl eraan doet en dus is die machine weer retour naar Lidl.
Vóór aankoop kreeg ik zelf iets anders te horen.
De garantie zou volgens die zelfde Lidl klantenservice inhouden, dat een defecte machine gerepareerd of vervangen zou worden. In de praktijk gebeurt dat dus niet.

Een andere Lidl Dagdeal koper van deze Singer Brilliance 6180 kreeg een exemplaar dat geen probleem had met een standaard 39mm naald. Maar foutvrij was die machine allerminst. De automatische draadspanning was niet in orde en handmatig niet te corrigeren. Ook die machine ging terug naar Lidl.


Jammer, want goed afgesteld is het een fijne machine.

>Na 1 maand gebruik:

Singer Brilliance 6180 is een fijne machine voor weinig geld, als je geluk hebt en een beetje handig bent.
Waarschijnlijk heeft Singer geen kwaliteitscontrole. Of beter gezegd: De kwaliteitscontrole wordt overgelaten aan de klanten. Wees dus kritisch als je die mooie nieuwe machine in huis krijgt. Tik het type nummer in bij Youtube, zodat je de instructievideo kunt zien, die eigenlijk in de doos bijgeleverd had moeten zijn. Lees de gebruiksaanwijzing en volg de instructie voor het inrijgen. Bekijk de functies en ga proefnaaien. Gaat alles goed, verwissel dan de naald voor een nieuwe gewone standaard naald voor huishoudmachines. Werkt dat ook goed, dan heb je een koopje.

Gaat het mis met een nieuwe standaard naald, probeer dan eerst of je iets verkeerd hebt gedaan, maar denk niet dat het probleem altijd bij jou moet liggen. Want er worden ook slecht afgestelde machines uitgeleverd. Probeer dan een vervangende machine geleverd te krijgen. Lukt dat niet, stuur dan maar retour om geld terug te krijgen. Want aan een slecht werkende machine heb je niets. Als je het aandurft kun je de machine zelf afstellen. Laten afstellen door de vakhandel kost net zo veel als de aanschaf van de machine.
De naaimachine wordt door Lidl geleverd met een Nederlandse gebruiksaanwijzing, die beter is dan de meertalige Amerikaanse versie. Wie vóór aankoop eerst in de handleiding wil lezen wat de Singer Brilliance 6180 kan, zou een PDF versie van het internet op kunnen halen. De handleiding voor de Pfaff 1080s is in Engels/Frans, maar de Singer handleiding kan ook voor Pfaff gebruikt. Er is ook een onderdelenlijst voor de Singer Brilliance 6180 in PDF formaat. Onderdelen kun je in Nederland alleen kopen bij een Singer dealer. Lidl levert ze niet.

>Na 3 maanden:

Ik wilde de boventransportvoet gebruiken. Dat is een universeel hulpstukje, verkocht door Singer en vele andere merken, dat het stoftransport verbetert. Het werkt prima met mijn oude Vendomatic en kan op dezelfde manier op deze Singer gemonteerd. Maar ik had mijn twijfels.

Het mechanisme wordt bewogen door het schroefje van de naaldklem op de naaldboom, waarmee de naald wordt vastgezet. Ik heb de naaldklem bekeken en ik vond dat het er kwetsbaar uitzag. Typisch zo´n onderdeel dat na korte tijd is versleten en al snel niet meer wordt geleverd, zodat je de machine kunt weggooien. Om dat te voorkomen wilde ik alvast dat kwetsbare onderdeeltje in reserve hebben.

Bij Lidl zijn onderdelen voor deze machine niet te koop. Op de website van Singer kunnen naalden en voetjes besteld worden, maar echte naaimachine onderdelen vind je er niet. Aanschrijven van Singer Nederland was zinloos. Ze verwezen naar de vakhandel. De dichtstbijzijnde naaimachine handelaar was zo vriendelijk om een naaldklem uit een oude machine te slopen. Maar die paste niet op mijn nieuwe machine. Ik zocht het internet af naar het onderdeelnummer en probeerde het te bestellen bij de vele onderdelen verkopers in de wereld. Maar die leveren niet aan Nederland. Terug naar de naaimachine vakhandel, met het typenummer. Daarna werd het stil.

Opnieuw Singer aangeschreven en een week of wat later belde de winkelier me. Het naaldklemmetje kon ik voor €2,95 in de winkel ophalen.

Hoe moeilijk zou het worden om een paar jaar later nog een onderdeeltje te kopen? Ik ben blij dat ik dit onderdeeltje al in huis heb.

Onderdelen

Spoeltjes zijn type Singer Class 15 Metaal.
(Merkloos zelfde model is ook prima)
 
Steekplaatje = Singer # J83280 voor Singer SewMate en Brilliance 5400, 5500, 6160, 6180, 6199, Singer 6660, 6669, 6680, 6699
 
Naaldklem met schroefje = Singer # 416487801
NEEDLE CLAMP SET voor Singer
Singer Brilliance 6160-6180-6199-4500-5500
Singer Sew Mate 5400,
Singer Mode Mate 5500- 5560
Singer 6660- 6669- 6680- 6699
 
Spoelhuis is van het metalen Singer CB type, dat in veel naaimachines wordt toegepast, ook van andere merken.
 
Naalden kunnen van elk merk zijn, in de standaard typen HAx1, 130/705H, Singer 2020, Singer 2045. Dat type naalden gebruiken alle fabrikanten voor huishoudnaaimachines.
 
Naaldinrijger is een Singer #77421, die in vele Singer en Juki machines wordt toegepast.
 
Het ondertransport loopvlakje is Singer # 22 416536001 FEED-DOG
 
Naaivoetjes die op een moderne Singer naaimachine passen, zijn ook geschikt voor deze Singer of Pfaff naaimachine. Alle moderne klikvoetjes en ook de ouderwetse naaivoetjes met schroefbevestiging van het type Singer Low Shank passen op deze machine. Die door Singer ontworpen voetjes worden nu door vrijwel alle merken gebruikt. Alle patenten van het oude vertrouwde Singer zijn verkocht aan Chinese fabrikanten die alle voetjes en hulpstukken voor een lage prijs aanbieden. Wat in de winkel duur is, werd goedkoop in China gemaakt.
 
De naaivoet adapter is ook een Singer model dat in China wordt gemaakt. In het adaptertje is een opening om een stangetje in te schuiven, dat als geleide liniaal gebruikt kan worden. Dat stangetje is niet  bijgeleverd.

Zie ook deze onderdelen catalogus voor Singer
en de selectie onderdelen voor Singer 6180 

 
Tip:

Door de persvoet omhoog te zetten wordt de draadspanning uitgeschakeld. Zo moet de bovendraad ingeregen worden. Vergeet niet voor het naaien de persvoet weer omlaag te doen. Toch kan er nog wel iets mis gaan bij het inrijgen:

Tip:

Bij het inrijgen van de bovendraad kan het gebeuren dat de draad niet door de draadopnemer heen komt. De draadopnemer beweegt boven de naald. Door het handwiel naar je toe te bewegen tot de draadopnemer zichtbaar wordt, kan de draad er makkelijker ingelegd.

Tip:

Bij het volgens de gebruiksaanwijzing inrijgen van de bovendraad, kan het gebeuren dat de draad vast komt te zitten in een klemveer ringetje. Heb je vaak problemen met draadbreuk, dan is het zinvol om de plastic kap aan de kop van de machine er eens af te halen. Je hoeft daarvoor maar aan 2 schroefjes te draaien. Kijk eens welke baan de ingeregen draad volgt. Dan zie je waar dat klemveer ringetje zit en kun je voortaan makkelijker voorkomen dat de draad daarin klem komt te zitten.

Tip:

Als je de machine zelf afstelt, laat dan afgelakte schroeven ongemoeid en gebruik voor de rest goed passend gereedschap, om de schroeven niet te beschadigen. Zo raak je de garantie niet kwijt.

Tip:

Singer 2020 naalden zijn gewone naaimachine naalden voor geweven stoffen. Schmetz naalden zijn net zo goed. Een goed afgestelde machine kan daar heel goed mee overweg.

Singer 2045 naalden zijn gewone naaimachine naalden voor jersey en stretch stoffen. Dat soort naalden heeft Schmetz ook en een goed afgestelde Singer machine naait ook daar goed mee.

Tip:

Gebruik in deze machine geen plastic spoeltjes. Extra Singer spoeltjes Class 15 Metaal kosten bij de speciaalzaak €0,99 per stuk, maar goedkope Chinese Class 15 metalen spoeltjes doen het ook prima in deze goedkope Vietnamese naaimachine. Lidl heeft die spoeltjes vaak in de aanbieding voor €0,99 per 10 stuks. Er zijn veel adressen op het internet waar ze altijd voor die prijs zijn te bestellen.

In de U.S.A. wordt deze machine verkocht voor $149-. Maar een uit de USA geïmporteerde Singer 6180 machine werkt op 120 Volt en zal doorbranden bij aansluiting op de Europese 230 Volt.

Sinds 2013 wordt de Europese 230 Volt versie verkocht via de naaimachine speciaalzaken voor rond de €250- zonder aanschuiftafel en harde afdekkap of koffer, de Singer naaimachine tas kost hier €35-.

Duitse Lidl  klanten betalen €189- voor de Singer 6180 met aanschuiftafel en €19,99 voor de Singer tas.

Bij Lidl België kost de Singer 6180 met aanschuiftafel €169- en voor de Singer naaimachine tas betalen de Belgen €19,99. In de aanbieding van december 2017 was de tas nog €14,99.

Lidl Nederland verkoopt de Singer 6180 met aanschuiftafel meestal voor €149-. De dagdeal aanbieding van €100- is verlopen. Soms is er een Lidl aanbieding voor €99,99. De Singer naaimachinetas kost bij Lidl Nederland€24,99.

Bij Lidl Slowakije kan de Singer Brilliance besteld worden voor €149,-.

Tweedehands gekochte Singer 6180 machines kunnen inmiddels al 5 jaar oud zijn. De vraagprijs varieert van €50 tot €100- meestal zonder tas en aanschuiftafel.

Belgische Singer service:  info@befrako.be

Het IAN nummer van de machine is IAN 113223

De Nederlandstalige handleiding van Lidl is duidelijker dan de originele Singer handleiding, maar de download is van de Lidl website gehaald.  Hier https://handleidingkwijt.com/singer-6180-brilliance-ian-113223-naaimachine/ is weer een exemplaar in te zien en te downloaden. Nederlands begint op bladzijde 83. De meertalige Singer Sewmate 6160, 6180, 5400, 5500 download handleiding is helaas verwijderd. Naaimachine handel Matri heeft een handleiding als gratis download. Daarin staan 3 talen door elkaar, wat niet erg handig is. Het is me een raadsel waarom de handleidingen steeds worden weggehaald.

(tekst © Vlierbloesem)

Demontage Singer Brilliance

Dit filmpje voeg ik toe omdat zelf verhelpen van problemen meestal goed te doen is, maar het afpellen van de plastic behuizing nog een heel gepuzzel blijkt:

De plastic behuizing van modellen Singer Brilliance nummers 6160, 6180 en 6199 is gelijk. Alleen de steken zijn verschillend. Singer Brilliance 6160 heeft 60 steken, 6180 heeft 80 steken en 6199 heeft 100 steken en wordt geleverd met een harde beschermende koffer.

Update

Soms is deze Singer Brilliance 6180 met 80 steken uitverkocht bij Lidl, om even later weer terug te komen als aanbieding. Lidl heeft in november 2020 de SINGER Brilliance Serenade C520L in de aanbieding voor €149,-. Die machine is technisch bijna gelijk maar heeft 100 steken zoals de Singer Brilliance 6199 en een slankere plastic behuizing.

Lees hier de beschrijving van verschillen en overeenkomsten.

Auteur: Vlierbloesem

Vlierbloesem is een pseudoniem, gekozen omdat de vlier bloeide op de dag dat ik het blog account opende. Als die naam door de overheid is gekoppeld aan het identiteitsnummer van een Nederlandse burger, dan is dat iemand anders.

4 gedachten over “Pfaff E-element 1080s = Singer 6180 Brilliance = Singer Sewmate 6180”

Plaats een reactie

Vlierbloesem

https://vlierbloesem.wordpress.com

Kop op de Tocht

Een nieuw leven met NAH

Vrij Eigenwijs

Ook nieuwsgierig naar alternatieve manieren van leven? Volg dan mijn persoonlijke zoektocht naar een vrije en eigenwijze levensstijl.

Verwoede noten

Hoge noten, lage noten en alles daartussen

fotosintesi blog

testi e fotografie dell'autore

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

Alice her blog

Freedom of speaking

De Digitale Zevende Dag

Wat ooit op een eerste april 2006 begon als Bruno's BlogBoek, het internetdagboek van een CEO werd in september 2021 Bruno Borrelt, de regelmatige bedenkingen van een vrije ondernemer met een co-operatieve instelling om de wereld digitaler maar tegelijkertijd ook slimmer, duurzamer en leefbaarder te maken. Kortom, een digitale teamspeler én bruggenbouwer. "Wie schrijft die blijft" is echter een oneliner die dateert uit het pre-digitale tijdperk. En dus geen persoonlijke bijdragen meer via dit medium. In 2023 verzorgde ChatGPT een dagelijks Nederlandstalig editoriaal over een actualiteit die onze aandacht verdient en in 2024 worden automatisch op zondag hét beeld en dé uitspraken van de voorbije week gepubliceerd.

Plantestisch!

Blogs, recepten en instagram extra's

Salon van Sisyphus

“De strijd zelf naar hoger op is genoeg om het hart van een mens te vullen. Je moet je verbeelden dat Sisyphus gelukkig is.” Albert Camus

Coronacolumns

Vrijmoedig commentaar op de berichtgeving over corona en aanverwante zaken

Dagelijks leven

Tuin, katje, ditjes en datjes

jan krosenbrink

voor een dialoog zijn twee mensen nodig

sprokkelen

duurzaam leven in een sociale samenleving.

het minimalistige leven

van een moeder van vier op het noorse platteland

Feiten.net

Feiten die te denken geven

Financial Reality

Separating fact from fiction in finance and economics

Uit de Klei getrokken

Op weg naar een zelfvoorzienend leven!

PARADIJSVOGELS

Eenvoudig leven op het Deense platteland

Actiegroep Niet Te Koop

Sociale Huurwoningen zijn Niet Te Koop

JuridischEHBO

Juridisch Eerste Hulp Bij Ondernemen; voor elk contact dat leidt tot een contract

Yildiz & Partners

Bookkeeping Professionals

@annoz weblog

ce qui me surprend chaque jour

zeiljacht JEST X

Zeilerspraat......en reisverslagen met onze XC 35

WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

IMPREINT journal

The official bulletin of the artist IMPREINT created to repost excerpts from 'En plein air'.

Wat u niet in de kranten leest

Opmerkelijk nieuws over de rechtspraak en financiële schandalen

BERTJENS

Zij. Diversen.

Peter Teffer

onderzoeksjournalist

MOESTUIN HIPPIE

Moestuin blog over moestuinieren, duurzaamheid en een groener leven.

Revolutionair Socialistische Media

Strijd, Solidariteit, Socialisme

Compliance Platform Trustkantoren

weblog van het Compliance Platform

henk 50

Altijd onderweg...

WOKIE

Nederland

Anja's Foodblog

365 Dagen Inspiratie

LHM

Blog van Luc Hamelinck

Argusvlinder

De avonturen van de Argusvlinder

Fabian

Just the way I am

De Maanboom

Living in Brussels

een klein lochtingske

Zever, gezever. Vooral over mijn lochtingske.