De Monsieur Cuisine Plus kookrobot wordt door Lidl verkocht met 3 jaar garantie. Wat houdt die garantie in? Hoe goed wordt dat afgehandeld?
De Monsieur Cuisine Plus kookrobot gebruik ik nu bijna 3 jaar. Het is een handig apparaat gebleken en dat zagen ook mijn buren, die maar al te graag komen eten. Uitlenen wil ik niet. Daarvoor gebruik ik het apparaat zelf veel te vaak.
De knoop is doorgehakt, buurman heeft een eigen Monsieur Cuisine besteld. Buren waren er blij mee. Meteen werd het gebruikt als rijstkoker, soepmaker, blender, eierkoker, sausbereider, groentenstomer. Maar toen ging er iets mis. De stoomkorf werd van de kan gehaald, precies zoals dat volgens de aanwijzingen moet. De kan met heet water moest van het apparaat getild, maar dat ging niet goed. Het handvat bleek gevaarlijk los te zitten. Die kan lieten ze dus voor de veiligheid voorlopig in het apparaat staan tot het water was afgekoeld. Daarna werd ik er bij geroepen. Buurman wilde dat handvat eerst goed vastzetten, om geen onderdeeltjes kwijt te raken bij het afwassen. Of ik wist hoe dat ging? Voor mijn eigen apparaat is de afwas normaal geen probleem. Wel is me opgevallen, dat er na het afwassen water tussen handvat en kan uit druipt. Daarom zet ik de kan na het afwassen op een theedoek om uit te lekken. Ooit moet ik even een schroefje aandraaien, dacht ik. Maar de schroeven zijn niet zichtbaar en ik wil niet kapot maken wat nog werkt. Nu de buren met hun apparaat dit probleem sneller en ernstiger hebben dan ik met mijn al oudere Monsieur Cuisine Plus, moest ik er toch maar eens serieus aandacht aan geven. De gebruiksaanwijzing meldt niets over het schroefje van het handvat. |
De instructievideo helpt hier ook niet.
GARANTIE
Dan maar hulp zoeken bij het Service Centre. Het defecte apparaat van de buren is nog geen maand oud, dus de garantie is nog lang niet verlopen. Voor Duitse klanten is er een 0800 gratis service telefoon nummer. In de gebruiksaanwijzing staat voor Nederlandse klanten een adres, een 0900 betaal telefoonnummer en een email adres. Service Netherlands Even contact zoeken en dan zullen ze het wel oplossen, dachten we. Dat lijkt me geen onwaarschijnlijke verwachting als je een apparaat nog maar net in huis hebt. Dus zonden de buren een email aan het service adres, met verzoek om een oplossing. De digitale aankoopfactuur van Lidl werd bijgevoegd.
Per email komt de reactie van hoyer@lidl.nl : |
Het antwoord van de Hoyer Lidl service
Hoyer Handel Hallo, Het item dat wordt geclaimd, is een verbruiksartikel / verbruiksartikel. Houd er rekening mee dat slijtagedelen en verbruiksartikelen geen deel uitmaken van de garantie. U hebt echter de mogelijkheid om geschikte artikelen in onze webshop te kopen tegen een vergoeding. Onze webshop is te vinden op shop.monsieur-cuisine.com Met vriendelijke groeten, HOYER Handel GmbH Directeuren: Matthias Hoyer, Thomas Meyer Kantongerecht Hamburg: HRB 81937 |
Daar moet je het dus mee doen.
Op Youtube vond ik een filmpje van iemand in Duitsland die gebruik maakte van de garantie.
De service wordt voor Duitse klanten dus prima afgehandeld, lijkt het.
Duitsers krijgen een nieuw apparaat geleverd, als ze bij Lidl kopen. Dat moet volgens de Duitse consumenten wetgeving. Als we het Youtube filmpje mogen geloven, krijgen Duitse Lidl klanten daarna ook prima service. De service afdeling kunnen ze gratis bellen met een 0800 nummer. Het defecte deel wordt zonder probleem vervangen. En de service in Nederland? Met de Nederlandse Lidl garantie is iets grondig mis. |
Probleem toch opgelost?
Het handvat van deze kan zit los. Het schroefje rammelt er los binnen in. Het is onmogelijk bij dat schroefje te komen om het vast te zetten. De Monsieur Cuisine is dus een slecht ontwerp, of er is een slecht gemaakt exemplaar ontvangen.
Normaal wordt zoiets door service opgelost.
Niet voor dit apparaat. Van de Monsieur Cuisine Plus is de kan een essentieel deel van het apparaat. Hierin zit de verwarming en de roervin. Zonder dat doet het kookapparaat niets. Het is niet bruikbaar zonder kan en ook niet met een kan zonder handvat. Binnen 1 maand was dat al kapot. Als dat niet onder de garantie valt, wat dan wel? Nu blijkt dat een ondeugdelijk apparaat is ontvangen, maken de buren gebruik van de Lidl retour garantie. Het wordt binnen 90 dagen geretourneerd. Een teleurstelling voor hen, maar het probleem is terug bij Lidl. |
Ik heb nog garantie, maar wat is die waard?
Zelf heb ik mijn Monsieur Cuisine Plus al bijna 3 jaar met plezier in gebruik. Het is waarschijnlijk dat vroeg of laat ook mijn handvat verder zal gaan loslaten, want er zit al wat ruimte tussen kan en handvat. Kennelijk is dit een zwak punt in het ontwerp. Ik heb nu nog garantie, maar wat is die waard? Op de website https://shop.monsieur-cuisine.com zoek ik de “gebruiksartikelen” van Monsieur Cuisine Plus. Het IAN 277740 nummer moet ingevuld en dan verder zoeken. Een kan kost daar €79,99. https://shop.monsieur-cuisine.com/en/monsieur-cuisine-edition-plus/bowl-complete-5-part.html De betekenis van 3 jaar Lidl garantie in Nederland is een wassen neus gebleken. Al binnen 1 maand wordt er effectief geen garantie meer gegeven. Problemen binnen de garantietijd kunnen alleen opgelost door zelf nieuwe onderdelen te kopen. |
Duitse service
Ik kan niet geloven dat de service en garantie werkelijk zo slecht zijn. Ik belde het Duitse gratis servicenummer dat op de Monsieur Cuisine website staat.
Service Hotline: 00 800 / 555 00 888
E-Mail: service-de@monsieur-cuisine.com Zelf heb ik ten slotte nog ruim een half jaar garantie op mijn eigen apparaat. Ik krijg een Nederlands sprekende dame die vraagt om welk apparaat het gaat. Dan komt de koude douche: “De kan is een gebruiksvoorwerp, dat valt niet onder de garantie. Na 1 jaar wordt dat niet meer vergoed of vervangen.” Als dat niet onder de garantie valt, wat dan wel? “Wel garantie,” zegt de dame, “maar niet meer. De machine is te oud.” Te oud? Lidl geeft 3 jaar garantie. Die is nog niet verlopen. Daarop reageert de service dame met de bewering dat de garantie op “gebruiksvoorwerpen” maar 1 maand is. De garantietijd blijkt nogal willekeurig te zijn en binnen een minuut te veranderen. Ze geeft het adres van de website waar een nieuwe kan te bestellen is voor €79,99. Dat is dus volgens de Duitse klantenservice de betekenis van 3 jaar garantie: Na een willekeurig tijdsverloop, 1 jaar of 1 maand, en als dat ze uitkomt zelfs binnen de eerste maand, wordt helemaal geen garantie gegeven. Dat is toch heel anders dan het youtube filmpje liet zien en ook heel anders dan een klant verwacht die leest dat Lidl 3 jaar garantie biedt. |
Heb jij ervaring met de Lidl service en garantie?
Zelf heb ik goede en slechte ervaringen met de Lidl service en garantie. Recent maakte ik van dichtbij mee dat ook de garantie op een ander artikel nihil is. Maakt Lidl de garantie afhankelijk van de firma die het artikel aan Lidl levert?
Zijn er verschillen in de service voor Duitse Lidl klanten en andere landen? Wordt de garantie in België beter afgehandeld? Hoe verlopen service en garantie voor Lidl klanten in andere landen van dit wereldwijde concern?
ik kreeg een cuisine smart geleverd via Lidl met een kapotte stekker. Ik wilde die graag gerepareerd hebben daar de zwarte editie niet meer geleverd wordt. Je wordt dan doorverbonden met hoyer Duitsland en mag het dan verder zelf uitzoeken….maar ik heb toch niet bij Hoyer gekocht? Lidl behoort dit toch te regelen?
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb zelfde probleem,, na veel zagen gaven ze toe, het lostrillen van die schroef is niet mijn schuld dus deden ze een orderbevestiging VOOR EEN DEKSEL 🙂 terug mailen, toen orderbevestiging voor een dop!!! Dan eindelijk na 22 mails een beker gezonden. Blijkbaar waren ze in de verwarring met 2 bezig want 2 dagen later nog een beker gekregen.
Dus 3 bekers en een extra deksel heb ik nu want ja, de defecte kon ik nu risico nemen om hem open te doen en heb ik de schroef kunnen vastzetten (met druppeltje LockTide)
Als je het handvat aan de greep met een onscherp smeer mes open doet dan lukt dat tot aan de bovenkant, die gaat niet meer verder open. Je plooit voorzichtig verder open (ga je achteraf wel het plooilijntje blijven zien).
LikeGeliked door 1 persoon
meer info moet je maar vragen hier
LikeLike
Hier is waarschijnlijk een link weggevallen. Het systeem waar mijn blogs staan wil soms geen links accepteren. Als je dan wat spaties toevoegt is het wel voor iedereen leesbaar, maar voor het systeem geen link en dus wordt het niet verwijderd.
Zou je het adres nog willen toevoegen?
Dan knnen meer lezers er gebruik van maken.
LikeLike
Jammer dat ze zo moeilijk doen over een mankement dat duidelijk onder de garantie hoort te vallen. Maar uiteindelijk ben jij nu toch wel beter af. Want met meer bekers wordt het apparaat veel handiger.
Mijn beker werkt nog maar er komt wel na het afwassen water uit de kier tussen handvat en beker. Ik verwacht dus dat het handvat bij mijn machine ook los gaat laten. Bedankt voor de beschreven reparatie oplossing.
In combinatie met een nieuwe beker onder garantie is dat natuurlijk heel mooi.
Wil je het weggevallen garantie adres nog toevoegen?
LikeLike
OJ, dat is geen beste service. Ik kocht al nooit meer apparaten in de Lidl winkels, omdat het altijd gezeur is wanneer je iets terubrengt of voor garantie komt. De Lidl webshop handelde dat beter af….
Maar ook die geeft geen behoorlijke service meer, blijkt nu.
LikeGeliked door 1 persoon
Door zoiets verlies je je vertrouwen.
LikeGeliked door 1 persoon
Jammer, die Monsieur Cuisine van Lidl leek een handig kookapparaat. Maar als het zo snel kapot gaat is het toch geen goed apparaat.
Het is de trend, dat apparaten steeds minder lang meegaan. De industrie zorgt er zelfs opzettelijk voor dat apparaten na korte gebruiksduur kapot moeten gaan. Maar een apparaat dat al binnen 1 maand mankementen vertoont door ontwerpfouten of verkeerde materiaalkeuze, vind ik het wel heel erg grof om daar geen garantie op te geven.
Als de fabrikant de garantie niet goed afhandelt dan zou de Lidl webshop de garantie moeten geven dat de klant toch een goed werkend apparaat krijgt. Aldi gaat daar beter mee om.
LikeGeliked door 1 persoon
Met Aldi garantie heb ik goede ervaring. Maar ook Lidl heeft problemen eerder wel goed opgelost. Nu lijkt het of ze de klanten in de steek laten.
Hier is nog een voorbeeld van slechte klachtafhandeling:
https://vlierbloesem.wordpress.com/2019/07/16/robotstofzuiger/7/
LikeLike
Wat een domper.
LikeGeliked door 1 persoon
Ja, heel vervelend voor mijn buren, die na lang wikken en wegen uiteindelijk besloten die dure Monsieur Cuisine van Lidl aan te schaffen. De service afhandeling vind ik schandalig slecht.
Ik zelf zit nu met de onzekerheid hoe lang mijn eigen apparaat blijft werken.
Mijn manier van koken is aangepast door de apparaten waarmee ik kook. Na eerst wennen en experimenteren, reken nu ik op de functies die de apparaten hebben. Ook bij het omschakelen van een houtvuur naar een kolenfornuis, via een gasfornuis, naar een inductiekookplaat, hebben mensen dat moeten doen. Na die omschakeling moet die nieuwe manier van koken niet al snel onmogelijk worden door de extreem korte levensduur van een apparaat. Op een kookapparaat moet men kunnen rekenen.
3 Jaar garantie wekt vertrouwen, maar op deze manier is die Lidl garantie van geen enkele betekenis.
LikeLike