Monsieur Cuisine service en garantie

3 Jaar Lidl garantie?

De Monsieur Cuisine Plus kookrobot wordt door Lidl verkocht met 3 jaar garantie. Wat houdt die garantie in? Hoe goed wordt dat afgehandeld?

De Monsieur Cuisine Plus kookrobot gebruik ik nu bijna 3 jaar. Het is een handig apparaat gebleken en dat zagen ook mijn buren, die maar al te graag komen eten. Uitlenen wil ik niet. Daarvoor gebruik ik het apparaat zelf veel te vaak.

De knoop is doorgehakt, buurman heeft een eigen Monsieur Cuisine besteld. Buren waren er blij mee. Meteen werd het gebruikt als rijstkoker, soepmaker, blender, eierkoker, sausbereider, groentenstomer.

Maar toen ging er iets mis.

De stoomkorf werd van de kan gehaald, precies zoals dat volgens de aanwijzingen moet. De kan met heet water moest van het apparaat getild, maar dat ging niet goed. Het handvat bleek gevaarlijk los te zitten. Die kan lieten ze dus voor de veiligheid voorlopig in het apparaat staan tot het water was afgekoeld. Daarna werd ik er bij geroepen. Buurman wilde dat handvat eerst goed vastzetten, om geen onderdeeltjes kwijt te raken bij het afwassen. Of ik wist hoe dat ging?

Voor mijn eigen apparaat is de afwas normaal geen probleem. Wel is me opgevallen, dat er na het afwassen water tussen handvat en kan uit druipt. Daarom zet ik de kan na het afwassen op een theedoek om uit te lekken. Ooit moet ik even een schroefje aandraaien, dacht ik. Maar de schroeven zijn niet zichtbaar en ik wil niet kapot maken wat nog werkt. Nu de buren met hun apparaat dit probleem sneller en ernstiger hebben dan ik met mijn al oudere Monsieur Cuisine Plus, moest ik er toch maar eens serieus aandacht aan geven.

De gebruiksaanwijzing meldt niets over het schroefje van het handvat.

De instructievideo helpt hier ook niet.

GARANTIE

Dan maar hulp zoeken bij het Service Centre. Het defecte apparaat van de buren is nog geen maand oud, dus de garantie is nog lang niet verlopen. Voor Duitse klanten is er een 0800 gratis service telefoon nummer. In de gebruiksaanwijzing staat voor Nederlandse klanten een adres, een 0900 betaal telefoonnummer en een email adres.

Service Netherlands
Tel.: 0900 0400223 (0,10 EUR/Min.)
E-Mail: hoyer@lidl.nl
IAN: 277740

Even contact zoeken en dan zullen ze het wel oplossen, dachten we. Dat lijkt me geen onwaarschijnlijke verwachting als je een apparaat nog maar net in huis hebt.

Dus zonden de buren een email aan het service adres, met verzoek om een oplossing. De digitale aankoopfactuur van Lidl werd bijgevoegd.

Per email komt de reactie van hoyer@lidl.nl :

Het antwoord van de Hoyer Lidl service

Hoyer Handel

Hallo,

Het item dat wordt geclaimd, is een verbruiksartikel / verbruiksartikel. Houd er rekening mee dat slijtagedelen en verbruiksartikelen geen deel uitmaken van de garantie. U hebt echter de mogelijkheid om geschikte artikelen in onze webshop te kopen tegen een vergoeding. Onze webshop is te vinden op shop.monsieur-cuisine.com

Met vriendelijke groeten,
Het Monsieur Cuisine serviceteam

HOYER Handel GmbH
Tasköprüstraße 3
22761 Hamburg
Germany

Directeuren: Matthias Hoyer, Thomas Meyer

Kantongerecht Hamburg: HRB 81937
Btw-nr.: DE 813326245

Daar moet je het dus mee doen.

Op Youtube vond ik een filmpje van iemand in Duitsland die gebruik maakte van de garantie.
De service wordt voor Duitse klanten dus prima afgehandeld, lijkt het.

Duitsers krijgen een nieuw apparaat geleverd, als ze bij Lidl kopen. Dat moet volgens de Duitse consumenten wetgeving. Als we het Youtube filmpje mogen geloven, krijgen Duitse Lidl klanten daarna ook prima service. De service afdeling kunnen ze gratis bellen met een 0800 nummer. Het defecte deel wordt zonder probleem vervangen.

En de service in Nederland?
De Nederlandse wet laat toe dat teruggestuurde artikelen weer als nieuw verkocht worden. Dat doet Lidl dus ook. Op zich is daar niks mis mee, als de geleverde spullen in orde zijn en de beloofde 3 jaar garantie wordt waargemaakt. Voor Nederlandse klanten is een servicenummer beschikbaar, waarvoor per minuut betaald moet worden. Daar worden klanten lange tijd in de wacht gezet met een hinderlijk muziekje. Vervolgens wordt de Nederlandse klant de normale service en garantie geweigerd.

Met de Nederlandse Lidl garantie is iets grondig mis.

Probleem toch opgelost?

Het handvat van deze kan zit los. Het schroefje rammelt er los binnen in. Het is onmogelijk bij dat schroefje te komen om het vast te zetten. De Monsieur Cuisine is dus een slecht ontwerp, of er is een slecht gemaakt exemplaar ontvangen.
Normaal wordt zoiets door service opgelost.

Niet voor dit apparaat.

KAN

Van de Monsieur Cuisine Plus is de kan een essentieel deel van het apparaat. Hierin zit de verwarming en de roervin. Zonder dat doet het kookapparaat niets. Het is niet bruikbaar zonder kan en ook niet met een kan zonder handvat. Binnen 1 maand was dat al kapot.

Als dat niet onder de garantie valt, wat dan wel?

Nu blijkt dat een ondeugdelijk apparaat is ontvangen, maken de buren gebruik van de Lidl retour garantie. Het wordt binnen 90 dagen geretourneerd. Een teleurstelling voor hen, maar het probleem is terug bij Lidl.

Ik heb nog garantie, maar wat is die waard?

Zelf heb ik mijn Monsieur Cuisine Plus al bijna 3 jaar met plezier in gebruik. Het is waarschijnlijk dat vroeg of laat ook mijn handvat verder zal gaan loslaten, want er zit al wat ruimte tussen kan en handvat. Kennelijk is dit een zwak punt in het ontwerp. Ik heb nu nog garantie, maar wat is die waard?

Op de website https://shop.monsieur-cuisine.com zoek ik de “gebruiksartikelen” van Monsieur Cuisine Plus. Het IAN 277740 nummer moet ingevuld en dan verder zoeken. Een kan kost daar  €79,99.

https://shop.monsieur-cuisine.com/en/monsieur-cuisine-edition-plus/bowl-complete-5-part.html

De betekenis van 3 jaar Lidl garantie in Nederland is een wassen neus gebleken.  Al binnen 1 maand wordt er effectief geen garantie meer gegeven. Problemen binnen de garantietijd kunnen alleen opgelost door zelf nieuwe onderdelen te kopen.

Duitse service

Ik kan niet geloven dat de service en garantie werkelijk zo slecht zijn. Ik belde het Duitse gratis servicenummer dat op de Monsieur Cuisine website staat.
Service Hotline:  00 800 / 555 00 888
E-Mail: service-de@monsieur-cuisine.com

Zelf heb ik ten slotte nog ruim een half jaar garantie op mijn eigen apparaat.

Ik krijg een Nederlands sprekende dame die vraagt om welk apparaat het gaat. Dan komt de koude douche:

De kan is een gebruiksvoorwerp, dat valt niet onder de garantie. Na 1 jaar wordt dat niet meer vergoed of vervangen.”

Als dat niet onder de garantie valt, wat dan wel?

“Wel garantie,” zegt de dame, “maar niet meer. De machine is te oud.”

Te oud? Lidl geeft 3 jaar garantie. Die is nog niet verlopen. Daarop reageert de service dame met de bewering dat de garantie op “gebruiksvoorwerpen” maar 1 maand is.  De garantietijd blijkt nogal willekeurig te zijn en binnen een minuut te veranderen. Ze geeft het adres van de website waar een nieuwe kan te bestellen is voor €79,99.

Dat is dus volgens de Duitse klantenservice de betekenis van 3 jaar garantie: Na een willekeurig tijdsverloop, 1 jaar of 1 maand, en als dat ze uitkomt zelfs binnen de eerste maand, wordt helemaal geen garantie gegeven.

Dat is toch heel anders dan het youtube filmpje liet zien en ook heel anders dan een klant verwacht die leest dat Lidl 3 jaar garantie biedt.

Heb jij ervaring met de Lidl service en garantie?

Zelf heb ik goede en slechte ervaringen met de Lidl service en garantie. Recent maakte ik van dichtbij mee dat ook de garantie op een ander artikel nihil is. Maakt Lidl de garantie afhankelijk van de firma die het artikel aan Lidl levert?

Zijn er verschillen in de service voor Duitse Lidl klanten en andere landen? Wordt de garantie in België beter afgehandeld? Hoe verlopen service en garantie voor Lidl klanten in andere landen van dit wereldwijde concern?

Deel je ervaring met het reactie formulier onder dit bericht.

(tekst © Vlierbloesem)

Auteur: Vlierbloesem

Vlierbloesem is een pseudoniem, gekozen omdat de vlier bloeide op de dag dat ik het blog account opende. Als die naam door de overheid is gekoppeld aan het identiteitsnummer van een Nederlandse burger, dan is dat iemand anders.

13 gedachten over “Monsieur Cuisine service en garantie”

  1. ik kreeg een cuisine smart geleverd via Lidl met een kapotte stekker. Ik wilde die graag gerepareerd hebben daar de zwarte editie niet meer geleverd wordt. Je wordt dan doorverbonden met hoyer Duitsland en mag het dan verder zelf uitzoeken….maar ik heb toch niet bij Hoyer gekocht? Lidl behoort dit toch te regelen?

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik heb zelfde probleem,, na veel zagen gaven ze toe, het lostrillen van die schroef is niet mijn schuld dus deden ze een orderbevestiging VOOR EEN DEKSEL 🙂 terug mailen, toen orderbevestiging voor een dop!!! Dan eindelijk na 22 mails een beker gezonden. Blijkbaar waren ze in de verwarring met 2 bezig want 2 dagen later nog een beker gekregen.
    Dus 3 bekers en een extra deksel heb ik nu want ja, de defecte kon ik nu risico nemen om hem open te doen en heb ik de schroef kunnen vastzetten (met druppeltje LockTide)
    Als je het handvat aan de greep met een onscherp smeer mes open doet dan lukt dat tot aan de bovenkant, die gaat niet meer verder open. Je plooit voorzichtig verder open (ga je achteraf wel het plooilijntje blijven zien).

    Geliked door 1 persoon

      1. Hier is waarschijnlijk een link weggevallen. Het systeem waar mijn blogs staan wil soms geen links accepteren. Als je dan wat spaties toevoegt is het wel voor iedereen leesbaar, maar voor het systeem geen link en dus wordt het niet verwijderd.
        Zou je het adres nog willen toevoegen?
        Dan knnen meer lezers er gebruik van maken.

        Like

    1. Jammer dat ze zo moeilijk doen over een mankement dat duidelijk onder de garantie hoort te vallen. Maar uiteindelijk ben jij nu toch wel beter af. Want met meer bekers wordt het apparaat veel handiger.

      Mijn beker werkt nog maar er komt wel na het afwassen water uit de kier tussen handvat en beker. Ik verwacht dus dat het handvat bij mijn machine ook los gaat laten. Bedankt voor de beschreven reparatie oplossing.

      In combinatie met een nieuwe beker onder garantie is dat natuurlijk heel mooi.
      Wil je het weggevallen garantie adres nog toevoegen?

      Like

  3. OJ, dat is geen beste service. Ik kocht al nooit meer apparaten in de Lidl winkels, omdat het altijd gezeur is wanneer je iets terubrengt of voor garantie komt. De Lidl webshop handelde dat beter af….
    Maar ook die geeft geen behoorlijke service meer, blijkt nu.

    Geliked door 1 persoon

    1. Jammer, die Monsieur Cuisine van Lidl leek een handig kookapparaat. Maar als het zo snel kapot gaat is het toch geen goed apparaat.

      Het is de trend, dat apparaten steeds minder lang meegaan. De industrie zorgt er zelfs opzettelijk voor dat apparaten na korte gebruiksduur kapot moeten gaan. Maar een apparaat dat al binnen 1 maand mankementen vertoont door ontwerpfouten of verkeerde materiaalkeuze, vind ik het wel heel erg grof om daar geen garantie op te geven.

      Als de fabrikant de garantie niet goed afhandelt dan zou de Lidl webshop de garantie moeten geven dat de klant toch een goed werkend apparaat krijgt. Aldi gaat daar beter mee om.

      Geliked door 1 persoon

    1. Ja, heel vervelend voor mijn buren, die na lang wikken en wegen uiteindelijk besloten die dure Monsieur Cuisine van Lidl aan te schaffen. De service afhandeling vind ik schandalig slecht.

      Ik zelf zit nu met de onzekerheid hoe lang mijn eigen apparaat blijft werken.
      Mijn manier van koken is aangepast door de apparaten waarmee ik kook. Na eerst wennen en experimenteren, reken nu ik op de functies die de apparaten hebben. Ook bij het omschakelen van een houtvuur naar een kolenfornuis, via een gasfornuis, naar een inductiekookplaat, hebben mensen dat moeten doen. Na die omschakeling moet die nieuwe manier van koken niet al snel onmogelijk worden door de extreem korte levensduur van een apparaat. Op een kookapparaat moet men kunnen rekenen.

      3 Jaar garantie wekt vertrouwen, maar op deze manier is die Lidl garantie van geen enkele betekenis.

      Like

Geef een reactie op Hans De Vriendt Reactie annuleren

Vlierbloesem

https://vlierbloesem.wordpress.com

Kop op de Tocht

Een nieuw leven met NAH

Vrij Eigenwijs

Ook nieuwsgierig naar alternatieve manieren van leven? Volg dan mijn persoonlijke zoektocht naar een vrije en eigenwijze levensstijl.

Verwoede noten

Hoge noten, lage noten en alles daartussen

fotosintesi blog

testi e fotografie dell'autore

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

Alice her blog

Freedom of speaking

De Digitale Zevende Dag

Wat ooit op een eerste april 2006 begon als Bruno's BlogBoek, het internetdagboek van een CEO werd in september 2021 Bruno Borrelt, de regelmatige bedenkingen van een vrije ondernemer met een co-operatieve instelling om de wereld digitaler maar tegelijkertijd ook slimmer, duurzamer en leefbaarder te maken. Kortom, een digitale teamspeler én bruggenbouwer. "Wie schrijft die blijft" is echter een oneliner die dateert uit het pre-digitale tijdperk. En dus geen persoonlijke bijdragen meer via dit medium. In 2023 verzorgde ChatGPT een dagelijks Nederlandstalig editoriaal over een actualiteit die onze aandacht verdient en in 2024 worden automatisch op zondag hét beeld en dé uitspraken van de voorbije week gepubliceerd.

Plantestisch!

Blogs, recepten en instagram extra's

Salon van Sisyphus

“De strijd zelf naar hoger op is genoeg om het hart van een mens te vullen. Je moet je verbeelden dat Sisyphus gelukkig is.” Albert Camus

Coronacolumns

Vrijmoedig commentaar op de berichtgeving over corona en aanverwante zaken

Dagelijks leven

Tuin, katje, ditjes en datjes

jan krosenbrink

voor een dialoog zijn twee mensen nodig

sprokkelen

duurzaam leven in een sociale samenleving.

het minimalistige leven

van een moeder van vier op het noorse platteland

Feiten.net

Feiten die te denken geven

Financial Reality

Separating fact from fiction in finance and economics

Uit de Klei getrokken

Op weg naar een zelfvoorzienend leven!

PARADIJSVOGELS

Eenvoudig leven op het Deense platteland

Actiegroep Niet Te Koop

Sociale Huurwoningen zijn Niet Te Koop

JuridischEHBO

Juridisch Eerste Hulp Bij Ondernemen; voor elk contact dat leidt tot een contract

Yildiz & Partners

Bookkeeping Professionals

@annoz weblog

ce qui me surprend chaque jour

zeiljacht JEST X

Zeilerspraat......en reisverslagen met onze XC 35

WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

IMPREINT journal

The official bulletin of the artist IMPREINT created to repost excerpts from 'En plein air'.

Wat u niet in de kranten leest

Opmerkelijk nieuws over de rechtspraak en financiële schandalen

BERTJENS

Zij. Diversen.

Peter Teffer

onderzoeksjournalist

MOESTUIN HIPPIE

Moestuin blog over moestuinieren, duurzaamheid en een groener leven.

Revolutionair Socialistische Media

Strijd, Solidariteit, Socialisme

Compliance Platform Trustkantoren

weblog van het Compliance Platform

henk 50

Altijd onderweg...

WOKIE

Nederland

Anja's Foodblog

365 Dagen Inspiratie

LHM

Blog van Luc Hamelinck

Argusvlinder

De avonturen van de Argusvlinder

Fabian

Just the way I am

De Maanboom

Living in Brussels

een klein lochtingske

Zever, gezever. Vooral over mijn lochtingske.