Opwaardering van het beltegoed is op tijd gedaan en betaald. Waarom hebben ze dan toch mijn nummer en tegoed laten vervallen?
Ik kijk het na in mijn notities. Op tijd opgewaardeerd en betaald met creditcard. Ook nog even nakijken in de on-line bankgegevens. Maar daar zijn de creditcard gegevens nog steeds afgesloten. “Probeert u het later nog eens”
Opwaarderen is betaald
Papieren creditcard afschriften zijn nog niet ontvangen. Bij de post zat wel een nieuwe pincode. Vreemd. Die had ik niet aangevraagd. Later kwam een nieuwe creditcard. Die worden af en toe vervangen, dus dat is niet zo bijzonder. Vreemd vond ik dat de nieuwe kaart een ander nummer had. Voorlopig in een map opgeborgen in afwachting van bericht van de bank. Een extra rekening misschien? Maar ik had nergens om gevraagd. Ik bleef wachten op bericht. Er waren genoeg andere dingen die mijn aandacht vroegen.
Gehackt
Nog een aantal keren probeerde ik mijn creditkaart betalingen te controleren, maar ik kreeg er geen toegang toe. Tussen de berichten over negatieve rente voor miljonairs en verhoging van bankkosten voor alle rekeninghouders, zocht ik of daar toch iets van belang tussen zat. Ik vond de vervelende mededeling: “Bij controle zagen we reden om aan te nemen dat iemand uw creditcard gegevens heeft. We hebben de rekening uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd. Controleert u uw gegevens.”
Ja, leuk is dat. Mij vragen de rekening gegevens te controleren en de boekingslijsten ontoegankelijk maken. Met de bank gebeld, die uitleg geeft. De rekening blijkt geblokkeerd omdat ik een bedrijf heb betaald waarvan de klantgegevens zijn gehackt. De betaling is geblokkeerd. Welk bedrijf het is wordt nooit bekend gemaakt, vertelt de creditcard afdeling.
Welk bedrijf ik heb betaald weet ik zelf wel. Dat was de opwaardering van het beltegoed bij KPN/AldiTalk.
De bank mevrouw maakt mijn creditcard gegevens weer toegankelijk, zodat ik die kan controleren. Gelukkig heeft niemand zich aan mijn geld vergrepen. Maar ik zie dat de betaling aan Alditalk niet is uitgevoerd.
Kennelijk heb ik voor mijn telefoontegoed betaald op een moment dat hackers toegang hadden tot klantgegevens van KPN/Alditalk.
Hoe veilig is de beveiliging?
De bank heeft voor de veiligheid mijn creditcard geblokkeerd. Die betaling is tegengehouden. Mijn KPN/AldiTalk beltegoed is daardoor niet opgewaardeerd. Daarom heeft AldiTalk mijn telefoonnummer laten vervallen en ook mijn bestaande beltegoed ben ik kwijt.
Met het vervallen van mijn telefoonnummer ben ik ook de toegang tot DigiD kwijt. Wat digitale overheidsgegevens zou moeten beveiligen blijkt zelf niet veilig te zijn. Tegelijkertijd denkt onze geniale overheid de toegang tot mijn gegevens te beveiligen door inloggen zonder die mobiele telefoon onmogelijk te maken. Nu ik niet kan inloggen bij DigiD heb ik geen toegang tot mijn gegevens bij de overheid en een vaccinatiebewijs downloaden kan niet. Ook belastinggegevens en al het andere dat de Nederlandse overheid digitaal vastlegt is voor mij nu ontoegankelijk.
Hoe veilig wordt toegang tot gegevens als dat afhangt van een mobiele telefoon waarvan een commercieel bedrijf elk moment het gebruik onmogelijk kan maken en de gegevens onvoldoende heeft beveiligd?
Onveilige gegevens opslag
SMS bevestiging deugt dus niet als beveiligingsmethode. Bedrijven zijn al vaak slordig gebleken met hun klantgegevens. Aan beveiliging wordt weinig aandacht gegeven. De schade is altijd voor de klanten.
morgen verder met deel 6: https://vlierbloesem.wordpress.com/2021/07/01/weggegooid-geld-deel-6/
Heel vervelend voor je! Jammer van het beltegoed, maar vooral het Digid-gedoe is vervelend. Mij rijzen de haren altijd te berge als onze overheid weer een nieuwe stiekeme streek gaat uithalen om meer grip te krijgen op gewone burgers (surveillance), terwijl elke keer blijkt dat onze overheid nou niet bepaald het knapste kindje van de klas is als het gaat om IT. Dit keer gaat het om een nieuwe wet die hun eigen onrechtmatige gedrag moet gaan legitimeren die ze er met bloedspoed zo onopvallend mogelijk proberen door te drukken.
LikeGeliked door 1 persoon
Bij elk nieuw digitaal project van de overheid moet ik terugdenken aan Wim Kok, ooit minister-president, die met een muisklik een project moest starten. Hij gebruikte die alsof het de afstandbediening van de TV was. Hij begreep absoluut niet waar hij mee bezig was. Tegenwoordig zijn de volksvertegenwoordigers allemaal bezig met hun digitale speeltjes, maar van massa data verzameling door overheidsinstellingen hebben ze de ballen verstand.
LikeLike
Wat vervelend zeg! Ik was mijn nummer ook kwijt, maar dat was omdat ik te laat had opgewaardeerd.
LikeGeliked door 1 persoon
Volgens KPN/AldiTalk was ik ook te laat. Dat de betaling niet door ging omdat hun klantenbestand was gehackt, waardoor de bank de creditcard betaling had geblokkeerd en mijn rekening informatie op slot deed, zodat ik de betaling niet kon controleren, en niet wist dat de betaling ze niet bereikt had, zodat ik geen andere betaalmogelijkheid gebruikte, daar zitten ze niet mee. Kosten die ze ongetwijfeld hebben door die hack, compenseren zij door de beltegoeden van klanten in bezit te nemen. Voor die klanten betalingen hoeven ze dan niets te leveren. Daarvan kunnen ze dan weer de hackers betalen. Ze hadden beter aandacht kunnen geven aan beveiliging van hun systemen en een klantvriendelijker beleid voeren.
LikeLike
Jeetje wat een verhaal.
LikeGeliked door 1 persoon
Eerst was ik vooral geïrriteerd doordat het één na het ander tegenzat. Maar naarnate ik merkte hoe veel met elkaar verknoopt is, vond ik het opmerkelijk genoeg om het te beschrijven. Het grijpt allemaal in elkaar, als een uurwerk met radertjes. Mankeert iets aan één tandje dan werkt er niets meer.
LikeLike